Skryptorium – studium tworzenia średniowiecznych manuskryptów (2012/2013)
Poniższa informacja dotyczy roku akademickiego 2012/2013. Sprawdź aktualności. |
Skryptorium to antidotum na zawrotne tempo współczesnego życia, sposób na wyciszenie, skupienie, modlitwę, szukanie nieskończoności w każdym przepisywanym wersie: w jego treści i zdobnej formie. Zagłębimy się w używane setki lat temu techniki kaligrafii, zdobienia i złocenia i spróbujemy połączyć je z teraźniejszością, zachowując ówczesny klimat.
Warsztaty są próbą ożywienia średniowiecznego skryptorium wraz jego filozofią, metodami pracy, stylem pisma i zdobień, a wreszcie i celem ostatecznym jego istnienia: stworzeniem manuskryptu, którym będzie Ewangeliarz w stylu XIII-wiecznym.
Podstawowe informacje:
- Dlaczego warto? Bo można nauczyć się kaligrafii w stylu średniowiecznym, również jako sposobu modlitwy.
- Czym jest Skryptorium? Skryptorium to studium, które łączy praktykę, teorię i duchowość, historię z teraźniejszością.
- Gdzie? W Krakowie (przy klasztorze oo.Dominikanów)
- Kiedy? W II i IV sobotę miesiąca (z wyjątkiem grudnia i marca – wtedy tyko w II sobotę), od 9:00 do 17:00. Zajęcia zaczną się w październiku i potrwają do kwietnia.
- Jaki jest koszt? 550 zł za 10 spotkań.
- Kto prowadzi spotkania? Daniel Dawidowicz i Grażyna Witkowska-Dawidowicz.
O czym opowiemy na spotkaniach:
- jak powstawały dokumenty i manuskrypty
- kto je tworzył i w jakim celu
- jakie były specjalizacje w średniowiecznych skryptoriach
- jak projektowano i wykonywano miniatury
- jakie wykorzystywano narzędzia i gdzie można dzisiaj je zdobyć
Czego nauczymy:
- kilku stylów kaligrafii średniowiecznej
- projektowania i wykonywania inicjałów
- projektowania i wykonywania miniatur w stylu XIII–wiecznym
- złocenia zdobień na dokumentach
Co wykonają uczestnicy:
- duża ilość kaligraficznych ćwiczeń
- własnoręcznie zaprojektowane zdobienia w XIII–wiecznym oraz inicjały, które połączą w strony w średniowiecznym stylu
- uczestnicy własnoręcznie wykonają złocenia swoich prac
- uczestnicy nauczą się projektować i wykonywać miniatury średniowieczne oraz poznają wszystkie ich tajniki
- rozpoczniemy prace nad Ewangeliarzem dla Dominikanów. Każdy uczestnik warsztatów będzie miał w nim swoją część, którą wykona sam; będzie to połączenie zdobnictwa, złocenia, kaligrafii i miniatur; po skończeniu prac Ewangeliarz zostanie oprawiony i będzie używany podczas nabożeństw.
[collapse title=”Plan szczegółowy (rozwiń)” collapsed=”collapsed”]
Spotkanie I: Podstawy kaligrafii średniowiecznej
Przebieg spotkania:
- wprowadzenie: czym jest skryptorium?
- opis narzędzi i podstawowych stylów kaligrafii średniowiecznej
- podstawowe ćwiczenia kaligraficzne
- pismo uncjalne i półuncjalne
- omówienie najczęściej występujących problemów
- przygotowanie do następnych zajęć
Spotkanie II: Kaligrafa i inicjały
Przebieg spotkania:
- rozwinięcie kwestii kaligrafii – nowy krój pisma tekstura i fraktura – ćwiczenia z nowymi pismami
- zasady tworzenia inicjałów – liternictwo
- łączenie kaligrafii z inicjałami
- wykonywanie dokumentów zawierających elementy kaligrafii i inicjałów
Spotkanie III: Zdobnictwo XIII wieku . Rozpoczęcie pracy nad Ewangeliarzem (ćwiczenia przygotowujące).
Przebieg spotkania:
- cechy zdobnictwa XIII wieku
- łączenie kaligrafii z elementami zdobniczymi
- łączenie kaligrafii z inicjałami
- miniatury w inicjałach – podstawowe informacje
- pismo do pracy nad Ewangeliarzem
Spotkanie IV: Miniatury – podstawowe informacje Ewangeliarz – kontynuacja przygotowań
Przebieg spotkania:
- omówienie sposobu powstawania miniatur
- kolejność prac przy miniaturze
- o czym należy pamiętać, kopiując miniaturę lub tworząc nową
- malowanie prostej miniatury
- ćwiczenia na potrzeby powstającego Ewangeliarza – rozmieszczenie tekstu – konstrukcja marginesów i sposoby użycia kolorów – rozmieszczenie inicjałów – ćwiczenia z przykładowym tekstem
Spotkanie V: Miniatury – rozwinięcie tematu Ewangeliarz – Rozpoczęcie prac
Przebieg spotkania:
- sposoby i triki podczas malowania miniatur – jak zamaskować błędy – jak mieszać kolory – jak rozpoznawać kolory i metale na fotokopiach
- Ewangeliarz – podział tekstu, rozmieszczenie tekstu i inicjałów na stronie
Spotkanie VI: Złocenie – Podstawowe elementy Ewangeliarz – kontynuacja prac
Przebieg spotkania:
- prezentacja i omówienie narzędzi
- omówienie zasad rządzących złoceniem
- metody złocenia
- ćwiczenia w złoceniu inicjałów i ozdobników
- omówienie i rozpoczęcie prac związanych z Ewangeliarzem
- prace nad Ewangeliarzem – sposoby i triki podczas prac nad manuskryptem – umieszczanie miniatur w poszytach – rozwiązywanie bieżących problemów
Spotkanie VII: Złocenie – Rozwinięcie tematu Ewangeliarz – kontynuacja prac
Przebieg spotkania:
- sposoby i triki dotyczące złoceń – jak maskować błędy – praca z klejem – łączenie metalu z farbami
- ćwiczenia w złoceniu
- prace nad Ewangeliarzem – rozwiązywanie bieżących problemów – rozdzielanie kolejnych poszytów i ich omówienie
Spotkanie VIII: Kaligrafii gęsim piórem – podstawowe elementy Ewangeliarz – kontynuacja prac
Przebieg spotkania:
- kaligrafia gęsim piórem – wprowadzenie; krój pisma pod gęsie pióro – ćwiczenia (stalówki lub pisaki) – praca ręki – ćwiczenia z pędzlami do kaligrafii azjatyckiej – omówienie ćwiczeń domowych
- prace nad Ewangeliarzem – rozwiązywanie bieżących problemów – rozdzielanie kolejnych poszytów i ich omówienie
Spotkanie IX: Kaligrafii gęsim piórem – rozwinięcie tematu Ewangeliarz – kontynuacja prac
Przebieg spotkania:
- kaligrafia gęsim piórem – Jak przygotować gęsie pióro do pisania – czym pisać – jak, czym i kiedy należy wygładzić papier pod kaligrafię – praca ręki – ćwiczenia z gęsim piórem
- prace nad Ewangeliarzem – rozwiązywanie bieżących problemów – rozdzielanie kolejnych poszytów i ich omówienie
Spotkanie X: Kaligrafia i miniatura – zastosowanie w dzisiejszych czasach . Tworzenie Ewangeliarza
Przebieg spotkania:
- kaligrafia i miniatura dzisiaj – jak i gdzie możemy wykorzystać umiejętności z warsztatów – asertywność kaligrafa/iluminatora – jak szacować czas potrzebny do pracy
- rozwijanie umiejętności zdobytych na wcześniejszych spotkaniach
- wyjaśnienie zaistniałych problemów
- podsumowanie warsztatów
- „tematy na życzenie”
- prace nad Ewangeliarzem
Terminy spotkań:
- Październik 13 i 27
- Listopad 24
- Grudzień 8
- Styczeń 12 i 26
- Luty 9 i 23
- Marzec 9
- Kwiecień 6
[/collapse] [collapse title=”Warsztaty zaawansowane (rozwiń)” collapsed=”collapsed”]
Na warsztatach zaawansowanych skupimy się na projektowaniu miniatur. Program przedstawia część teoretyczną, zaś część praktyczna będzie obejmowała malowanie i iluminacje miniatur, które uczestnicy sami zaprojektują.
Spotkanie I : Projektowanie miniatur – zajęcia wprowadzające
Przebieg spotkania:
- wprowadzenie do tematu
- jaka wiedza jest potrzebna do projektowania miniatur
- filozofia kolorów (zarys)
- symbolika (zarys)
- projektowanie miniatur do przykładowego tekstu
Spotkanie II: Alegoria i symbolika w średniowiecznych i renesansowych miniaturach
Przebieg spotkania:
- wprowadzenie do tematu
- skąd czerpać wiedzę na temat symboliki i alegorii
- ewolucja symboliki i alegorii
- zastosowanie alegorii i symboliki w projektowanych miniaturach
Spotkanie III: Atrybuty i przedstawienia wizerunków świętych
Przebieg spotkania:
- wprowadzenie do tematu
- atrybuty świętych i ich zastosowanie w sztuce
- rozpoznawanie miniatur przedstawiających świętych po atrybutach
- zastosowanie wiedzy o atrybutach przy projektowaniu miniatur
Spotkanie IV: Filozofia kolorów
Przebieg spotkania:
- znaczenie kolorów w średniowieczu i dziś
- pozyskiwanie kolorów w średniowieczu
- zastosowanie wiedzy o kolorach podczas projektowania nowych miniatur
Spotkanie V: Cechy charakterystyczne dzieł z różnych okresów średniowiecza
Przebieg spotkania:
- wprowadzenie do tematu
- cechy charakterystyczne dla wczesnego średniowiecza
- cechy charakterystyczne dla środkowego i późnego średniowiecza
- regionalne cechy charakterystyczne
- zastosowanie wiedzy o cechach charakterystycznych podczas projektowania nowych miniatur
Spotkanie VI: Ciekawostki na temat inkunabułów
Przebieg spotkania:
- po jakich cechach datować inkunabuły
- konstrukcja średniowiecznego kodeksu (poszyty)
- graduały
- podstawowe informacje o sposobach oprawy kodeksów
[/collapse]
Prowadzący
Warsztaty poprowadzą: Daniel Dawidowicz i Grażyna Witkowska–Dawidowicz. Od lat zajmujący się promowaniem historii oraz kultury średniowiecznej Europy poprzez uczestnictwo w projektach i pokazach odtwarzających różne historyczne wydarzenia. Zajmują się kopiowaniem i rekonstrukcją średniowiecznych stron z najsłynniejszych manuskryptów, w swoim dorobku mają strony z Book of Kells i z Ewangeliarza z Lindisfarne, Book of Durrow i Księgi Dimmy oraz niezliczone motywy z wielu innych bardziej i mniej znanych manuskryptów. Ich prace znajdują się m.in. w klasztorze w Trzebnicy, w Japonii, na Krecie, i w Wielkiej Brytanii.
Kontakt, informacje, zgłoszenia
Wszelkich dodatkowych informacji udziela Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny – koordynator projektu: Tomasz Rojek OP, ul. Dominikańska 3/11, 31-043 Kraków, tel. 12 430 19 34 lub 889 505 416, e-mail: t.rojek@liturgia.dominikanie.pl.
Zgłoszenia przyjmowane są poprzez formularz zgłoszeniowy (link poniżej). Zgłoszenie zostanie przyjęte po odnotowaniu wpływu wpłaty za zajęcia (550 zł). Ilość miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.
Zobacz także
-
Mercy Centre na ŚDM 2016 – minął...
Koniec lipca chyba już zawsze w Dominikańskim Ośrodku Liturgicznym będzie się kojarzył ze Światowymi Dniami... więcej
-
Kraków: Liturgia w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego na...
Krakowski dom Bractwa Kapłańskiego Świętego Piotra organizuje codzienną liturgię w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego (popularnie nazywanej... więcej
-
Kraków: Modlitwa z Monastycznymi Wspólnotami Jerozolimskimi
Monastyczne Wspolnoty Jerozolimskie zapraszają do wspólnej modlitwy w Krakowie w czasie Światowych Dni Młodzieży. Bracia i siostry bedą... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej