Uroczystość Zesłania Ducha Świętego: Propozycje śpiewów na Mszę wigilijną

W wigilię Zesłania Ducha Świętego gromadzimy się w wieczerniku z Maryją i apostołami, żeby czekać na wylanie obiecanego Ducha Pocieszyciela. Niech śpiewane tego dnia pieśni również będą wyrazem oczekiwania. Wołajmy przyjdź!

Poniżej prezentujemy Wam uwagi dotyczące śpiewu poszczególnych osób i zespołów oraz śpiewów lekcji liturgii słowa. Oprócz tego udostępniamy Wam propozycję repertuaru opracowanego przez Paulinę Myćkę OPs.

CELEBRANS, DIAKON, KONCELEBRANS

Celebrans powinien się zatroszczyć o to, by zaśpiewać wszystkie części Mszy świętej, które są przeznaczone im do zaśpiewania – zgodnie z pierwszym stopniem śpiewów podanych w Musicam sacram (n. 29).

Diakon lub koncelebrans (jeżeli nie ma diakona) powinien się zatroszczyć o uroczyste proklamowanie Ewangelii, śpiewając ją.

Diakon lub celebrans (jeżeli nie ma diakona) powinien zaśpiewać również wszystkie części przeznaczone do śpiewu jak np. Przekażcie sobie znak pokoju.

ZESPÓŁ ŚPIEWACZY I ZGROMADZENIE WIERNYCH

Zespół śpiewaczy powinien zatroszczyć się o przygotowanie śpiewu tak, by wierni mogli przez śpiew czynnie uczestniczyć w liturgii (participatio actupsa), stąd repertuar należy przygotować tak, by obok utworów trudniejszych były również takie, które zjednoczą lud we wspólnym śpiewie.

Oprócz tego warto zatroszczyć się, by przed liturgią przygotować wiernych do śpiewu przez np. krótkie przedstawienie nieznanej do tej pory pieśni lub udostępniając teksty pieśni.

Warto też przygotować wszystkie części Mszy, które są zawarte w drugim i trzecim stopniu śpiewów podanych w Musicam sacram (nn. 30-31).

Należy zatroszczyć się, aby psalm responsoryjny wykonać z ambony.

LITURGIA SŁOWA

Liturgię słowa można sprawować w sposób uroczysty śpiewając podane lekcje ze Starego i Nowego Testamentu. Warto jednak spojrzeć na przygotowanie śpiewów liturgii słowa w sposób integralny.

Należy zwrócić uwagę, że pierwszym tekstem do śpiewania jest psalm responsoryjny, aklamacja przed Ewangelią, a dopiero potem czytania. Dlatego, jeżeli nie śpiewa się psalmu responsoryjnego i aklamacji przed Ewangelią, nie powinno się śpiewać innych czytań. Jeżeli te są śpiewane, pierwszeństwo ma Ewangelia, potem czytanie z Nowego Testamentu, szczególnie Epistoła, a dopiero na końcu pierwsze czytanie. Oznacza to, że np. nie należy śpiewać Epistoły, jeżeli nie będzie śpiewana Ewangelia.

Poniżej znajdziecie wykonania pierwszego, drugiego czytania oraz Ewangelii na Mszę Wieczerzy Pańskiej:

Pierwsze czytanie (Rdz 11, 1-9): neumy

Drugie czytanie (Wj 19, 3-8a. 16-20b): neumy

Trzecie czytanie (Ez 37, 1-14): neumy

Czwarte czytanie (Jl 3, 1-5): neumy

Piąte czytanie – Epistoła (Rz 8, 22-27): neumy

Ewangelia (J 7, 37-39): neumy

***

REPERTUAR MSZY WIGILII ZESŁANIA DUCHA ŚWIETEGO


Propozycja pierwsza (P. Myćka OPs)


Śpiew na procesję wejścia


Duchu Święty, rozpal w nas (Niepojęta Trójco): sopranalttenorbas
Hymn do Ducha Świętego (Siedlecki/Niepojęta Trójco)

Komentarz:

Pierwsza propozycja nawiązuje tekstem do antyfony na wejście: Miłość Boża rozlana jest
w naszych sercach * przez Ducha Świętego, który w nas mieszka. * Alleluja. W śpiewie prosimy Ducha Świętego, żeby rozpalił w nas tę miłość.
Hymn do Ducha Świętego jest propozycją dedykowaną szczególnie tym wspólnotom,
w których msza wigilijna połączona będzie z I nieszporami uroczystości.


Przygotowanie darów


O, jak dobry i słodki (Niepojęta Trójco): sopranalttenorbas 

Niechaj przyjdzie Twój Duch (Niepojęta Trójco): sopranalttenorbas 

Komentarz:

Pierwsza propozycja to śpiew w nawiązaniu do czytań wigilijnych. Każde z nich przywołuje wspomnienie wielkich dzieł Boga. Ten utwór, którego zwrotki są hymnem brewiarzowym, niech będzie wyrazem zachwytu nad troską Boga i Jego darami, a jednocześnie prośbą o to, byśmy stali się godnymi przyjęcia ich.
Druga propozycja jest prośbą o Ducha. Bez Niego nic nie możemy, niech więc ta modlitwa serca będzie żarliwym wołaniem o Jego działanie w naszym życiu.


Śpiew na Komunię świętą


Wody Jordanu (Niepojęta Trójco)

Duch Pański nade mną (Niepojęta Trójco): sopranalttenorbas

Komentarz:

Pierwsza propozycja nawiązuje bezpośrednio do antyfony na komunię: W ostatnim dniu święta, * Jezus stojąc zawołał donośnym głosem: * Jeśli ktoś jest spragniony, a wierzy we Mnie, * niech przyjdzie do Mnie i pije. * Alleluja.
W tekście drugiej z propozycji możemy wyśpiewać Boże obietnice, które spełniają się w Chrystusie. Już przyszedł Ten, który „rozleje wodę po spragnionej glebie”, a dzięki działaniu Ducha, jak czytamy w Ewangelii, każdy, kto został zanurzony w Chrystusa, ma w sobie źródło.


Śpiew po Komunii świętej


Po Komunii warto zachować przez jakiś czas święte milczenie i jeżeli racje za tym przemawiają, po zakończeniu puryfikacji można zaśpiewać jeszcze pieśni dziękczynne/uwielbieniowe skierowane do Boga Ojca, np.:

Gloria Tibi, Domine (Niepojęta Trójco – opr. M. Kłos)

Deo Patri sit gloria (Niepojęta Trójco)

Komentarz:

Śpiew po Komunii niech będzie dziękczynieniem Trójcy, za Jej obecność wśród nas. Niech ta najdoskonalsza z miłości będzie dla nas wzorem i wzbudza chęć uczestniczenia w niej.
Jeżeli msza połączona jest z I nieszporami uroczystości, to w tym miejscu należy wykonać Magnificat.


Wyjście


Przyjdę do was (Niepojęta Trójco): sopranalttenorbas 

Królu Niebieski (Niepojęta Trójco): sopranalttenorbas

Komentarz:

Na koniec proponuję przypomnieć sobie obietnicę Chrystusa, na której wypełnienie w Zesłaniu Ducha Świętego czekamy. Pocieszyciel przyjdzie aby rozradować nasze serca i uzdolnić do szerzenia tej radości. A obiecał to Ten, który słowa dotrzymuje.
Druga pieśń to zawołanie bezpośrednio do Najmilszego z gości, prośba o to, żeby już przybył i zamieszkał w nas. Niech więc tak się stanie.

 

 

Zobacz także