Jedyny okres w Kościele, gdy czas celebrowania liturgii zrównuje się z czasem, w którym mają miejsce wydarzenia z życia Jezusa. Czas liturgii utożsamia się z czasem męki. Miejsce celebry staje się przestrzenią drogi krzyżowej. To jedyny czas, w którym chrześcijanie mogą wstępować w ślady Jezusa, postępować tuż za Nim. Chrystus cierpiał za nas i zostawił nam wzór, abyśmy szli za Nim Jego śladami. Triduum to czas, w którym znaki, symbole i sakramenty przeplatają się i tworzą naszą więź z paschą Pana. Znaki ją obrazują (Mandatum), symbole wprowadzają (krzyż), sakramenty urzeczywistniają (Eucharystia, chrzest).




Chrystus Umęczony  |  Chrystus Pogrzebany  |  Chrystus Zmartwychwstały

Zobacz ten artykuł na Liturgia.pl »

Sakramenty Wieczernika

Msza Wieczerzy Pańskiej jest wspomnieniem ostatniej wieczerzy, jaką Jezus spożył wraz ze swymi uczniami w przeddzień Jego męki i śmierci. Tego wieczoru biorąc do rąk chleb i wino przemienił je w swoje ciało i swoją krew, czyniąc z nich pokarm i napój, który ma nam towarzyszyć do końca świata. Ustanawiając w ten sposób sakrament Eucharystii, polecił apostołom, by w przyszłości czynili to na Jego pamiątkę.

Z sakramentem Ciała i Krwi Pańskiej Jezus związał w sposób nierozerwalny posługę kapłańską. Właśnie podczas Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej wieczorem w Wielki Czwartek, Kościół świętuje ustanowienie przez Jezusa tych dwóch sakramentów: Eucharystii i kapłaństwa. Tą wyjątkową celebracją rozpoczyna się święte Triduum paschalne, które jaśnieje jako szczyt całego roku liturgicznego. Odkupienie bowiem ma swój początek wówczas, gdy Słowo staje się ciałem w łonie Dziewicy z Nazaretu za sprawą Ducha Świętego i osiąga swój szczyt w wydarzeniach paschalnych śmierci i zmartwychwstania Zbawiciela1. Przyjrzymy się teraz, czym w swej istocie są te sakramenty.

Eucharystia. Stary Testament przygotowuje grunt, dla ostatecznego objawienia się Boga we wcielonym Słowie - Jezusie Chrystusie. Także tajemnica Eucharystii ma w Starym Testamencie swoje zapowiedzi. Są to: uczta paschalna spożywana przez Żydów (Wj 12, 14); bezkrwawe ofiary składane z oleju i mąki (Kpł 6, 12-16); ofiary biesiadne, które były spożywane przez składających ofiarę i kapłanów (Kpł 7, 11-21); ofiara Abla z pierworodnych swej trzody (Rdz 4, 4). Abraham, który miał złożyć w ofierze swojego jedynego, ukochanego syna (Rdz 22, 1-18); chleb i wino, które wręczył Abrahamowi Melchizedek (Rdz 14, 17-20); manna, którą Bóg karmił swój lud na pustyni (Lb 11, 4-9); pokarm, mocą którego prorok Eliasz szedł przez pustynię 40 dni (1 Krl 19, 3-14).

Szczególne miejsce zajmuje zapowiedź proroka Malachiasza, który podkreślając niewystarczalność składanych wówczas ofiar, zapowiada nową ofiarę - składaną na każdym miejscu ziemi „ofiarę czystą” (Ml 1, 10b-11).

Nowy Testament daje nam cztery opisy ustanowienia sakramentu Eucharystii: Mt 26, 26 i Mk 14, 22-24 (tzw. tradycja Piotrowa) oraz Łk 22, 19-20 i 1 Kor 11, 23-25 (tzw. tradycja Pawłowa). Przygotowaniem tej tajemnicy było cudowne rozmnożenie chleba (np. Łk 9, 12-17). Św. Jan nie podał opisu ustanowienia Eucharystii w wieczerniku, za to jego „mowa eucharystyczna” (J 6) jest głęboką refleksją nad tajemnicą rzeczywistej przemiany postaci eucharystycznych. W Dziejach Apostolskich znajdziemy opisy liturgii pierwszych chrześcijan, którą św. Łukasz nazywa „łamaniem chleba”(np. Dz 20, 7-12).

Przemiana chleba i wina w ciało i krew Pańską, w teologii nazwana została przeistoczeniem (transsubstancjacja = zmiana substancji). Jest to cud, który jest widoczny jedynie dla oczu wiary. Elementy naturalne nie tracą zewnętrznych cech, tak, że „postacie” chleba i wina pozostają zawsze te same. Jednak ich „substancja”, dzięki mocy słów Chrystusa i działaniu Duch Świętego, przemienia się w substancję Ciała i Krwi Chrystusa. Na ołtarzu jest więc obecny „ prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie” Chrystus umarły i zmartwychwstały2. Widzisz chleb. Kiedy go spożywasz, smakuje jak chleb. Wierzysz, że jest to Ciało Chrystusa - i tak jest w rzeczywistości.

„To jest Ciało moje, które za was będzie wydane”(Łk 22, 19). Jezus nie tylko przemienił chleb i wino w swoje Ciało i Krew, lecz jasno wyraził, że ma to wartość ofiarniczą, czyniąc obecną w sposób sakramentalny swoją ofiarę3. Eucharystia jest ofiarą, jaką Jezus złożył na krzyżu za grzechy wszystkich ludzi. W Wielki Czwartek powiedział: „czyńcie to na moją pamiątkę” (1 Kor 11, 24).

Gdyby Msza Święta była tylko ofiarą, mogłaby się skończyć już po słowach konsekracji. Eucharystia jest ofiarą, ale ofiarą w formie uczty (ofiarą biesiadną). Te dwa aspekty są nierozłączne. Przyjmując komunię świętą jednoczysz się coraz bardziej z Jezusem, a także z braćmi w wierze4. Stół Bożego Słowa i Ciała gromadzi uczniów Jezusa i przyczynia się także do wzrostu naszej wzajemnej miłości.

W każdej Mszy świętej wspominamy i na nowo budzi się w nas to pierwotne uczucie, jakie Jezus wyraził w akcie łamania chleba: dziękczynienie5. Uczucie wdzięczności budzi się w nas, gdy uświadamiamy sobie, czym jest zbawienie dane nam w darze. Zbawienie, na które w żaden sposób nikt nie jest w stanie sobie zasłużyć, gdyż nic nikomu się od Boga nie „należy”. Stajemy przed Nim ubodzy. Wszystko, co otrzymujemy od miłującego Boga, jest wyrazem Jego czułości wobec każdego z nas.

Wstąpienie Jezusa do Chwały Ojca nie było końcem świata, lecz początkiem jego odnowy. Powszechna odnowa stworzenia dokona się dopiero u końca historii, w dniach sądu i powszechnego zmartwychwstania. Eucharystia jest zadatkiem życia wiecznego, daje nam przedsmak i nadzieję tamtego życia. Jest w końcu oczekiwaniem na przyjście Pana. Eucharystia już uczestniczy w „nowych niebiosach i nowej ziemi”, której świętość Maryja opiewa w Magnificat. Maryja to niewiasta Eucharystii6.

Stary Testament wskazuje na kapłana jako na sługę Boga żywego. Tylko Bóg jest potężny. To On działa w historii świata i w historii Izraela dokonując cudownych rzeczy. Ustanawia prawo moralne i przekazuje je ludziom. Kapłan - sługa Boży ma obowiązek nauczyć ludzi Prawa Bożego i czuwać, by było ono przestrzegane. W późniejszym okresie, bliższym czasom Jezusa, wokół kapłanów zaczęło ogniskować się życie całego narodu, włącznie z władzą polityczną. Nowy Testament kapłanem nazywa tylko Chrystusa (np. Hbr 5, 1-5). Spośród swych uczniów wybrał tych, których sam chciał (Mk 3, 13). Po wniebowstąpieniu Chrystusa, wobec nowo powstających wspólnot chrześcijańskich, apostołowie powierzają misję głoszenia i przewodzenia tym wspólnotom wybranym przez siebie, zaufanym uczniom (np. Dz 20, 28).

Jest tylko jeden kapłan - Jezus Chrystus. Apostołowie - i po nich ich następcy - aż po dziś dzień uczestniczą w tym jedynym kapłaństwie Jezusa. Każdy chrześcijanin już na mocy sakramentu chrztu zostaje wszczepiony w Chrystusa, więc także w Jego misję. Pismo mówi o misji Mesjasza w potrójnym wymiarze: o Jezusie jako o proroku, królu i kapłanie. Kapłan, na mocy sakramentu święceń (ordynacji), staje się w sposób istotowo zupełnie nowy głosicielem słowa Bożego, pasterzem ludu Bożego i szafarzem sakramentów. Dla odróżnienia dwóch sposobów realizacji jedynego kapłaństwa Chrystusa, Sobór Watykański II nazwał misję kapłańską, wypływającą z sakramentu chrztu, kapłaństwem wspólnym. Polega ona głównie na składaniu duchowych ofiar ze swego życia: w pracy, w trudach, w życiu małżeńskim.

Kapłaństwo hierarchiczne, wypływające ze święceń kapłańskich, nazywane jest także kapłaństwem służebnym. Nazwa ta dobrze wyraża specyfikę tego stanu w Kościele, gdyż życie kapłana ma sens, jeżeli potrafi on uczynić z siebie dar, oddając się do dyspozycji wspólnoty7. Sakrament święceń jest nie tyle dla uświęcenia osoby, co raczej jest posłaniem, czyli służbą Chrystusowi w Jego Kościele. Zadanie kapłana to nauczać Ewangelii, sprawować sakramenty i gromadzić w jedno wspólnotę wierzących. Jednak władza ta jest służbą, a nie panowaniem. Tego właśnie Jezus uczy swoich apostołów, umywając im nogi w Wielki Czwartek.

Br. Artur od Ducha Świętego OCD (Artur Rychta) - karmelita bosy z krakowskiego sanktuarium św. Józefa. Pochodzi z Białej Podlaskiej. Przed wstąpieniem do zakonu studiował fizykę na UMCS w Lublinie.


1 Jan Paweł II, Misterium Odkupienia. List do kapłanów na Wielki Czwartek 1983 r., nr 1.

2 Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 2005 r., nr 6.

3 Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia, nr 12.

4 Por. Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia, nr 35. 40.

5 Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 2005 r., nr 2.

6 Jan Paweł II, Ecclesia de Eucharistia, nr 53.

7 Jan Paweł II, List do kapłanów na Wielki Czwartek 2005 r., nr 3.

 

Powrót na stronę główną



Skomentuj



Jeśli chcesz otrzymywać co tydzień aktualności serwisu Liturgia.pl,
wystarczy, że zostawisz nam swoje imię i maila:


    


Rekolekcje liturgiczne Mysterium fascinans 1% na Liturgia.pl Nagrania na Triduum Paschalne


Szczególnie polecamy
Alle psallite!
Pieśni pasyjne i paschalne wydane na jubileusz 800-lecia dominikanów.
Maranatha
Nowe i tradycyjne pieśni na Adwent, Boże Narodzenie i okres zwykły.
Triduum Paschalne
Sławcie usta
Pieśni liturgii Wielkiego Czwartku i Wielkiego Piątku.
Radosna Światłości
Pieśni liturgii Wigilii Paschalnej i wielkanocne.
Pozostałe
Niepojęta Trójco
Obydwa tomy legendarnego śpiewnika liturgicznego w formie ebooka.
Sakrament i misterium
Fundamentalne dzieło Josepha Ratzingera o tajemnicy liturgii.