Pustynne rekolekcje – recenzja książki „Duchowość pustyni. Piętnaście spotkań ze słynnym trapistą”

Piach, ciemność, samotność, cisza. Pustynia na początku może przerażać. Ale to właśnie tam, jak uczy historia Kościoła, najłatwiej spotkać Boga. To tam można z Nim być bez przeszkód. Wszystko co odciąga od Niego, zostaje gdzieś daleko, a pozostaje jedynie Jego obecność. Rezygnując z tego, co w Boskiej perspektywie jest niczym, można zyskać wszystko. Trzeba tylko odwagi do tego, żeby wyruszyć na pustynię, a żeby móc stawić czoła czyhającym niebezpieczeństwom, warto sięgnąć do mądrości mistrzów w tej dziedzinie. 

“Prawdziwa asceza zakłada równowagę: doskonałość polega nie tylko na wyrzeczeniu się siebie, lecz również na miłości. Asceza jest środkiem do celu, a nie celem samym w sobie”. Tę prawdę, zapewne znaną bohaterom “Duchowości pustyni”, Thomas Merton przekazuje czytelnikom w jednym z piętnastu wykładów zebranych w książce. 

Pustynia często jawi się jako miejsce odosobnienia, samotności. W życiu duchowym jednak samotność może być zupełnie pozorna i tworzyć przestrzeń dla najważniejszych spotkań. Życie z dala od ludzi i w oderwaniu od “światowych uciech”, wyprowadzające poza ludzką rzeczywistość, pozwala popatrzeć na nią z innej perspektywy i ze spokojem podejść do pojawiających się trudności. Prawdopodobnie właśnie to zaważyło na tym, że tak wiele osób udawało się do pustelni, żeby zasięgać porady u tych, którzy w ciszy i samotności kontemplowali wielkość Stwórcy. Przebywanie w Jego obecności rzuca nowe światło na rzeczywistość dookoła. Zmieniają się priorytety, można zauważyć prawdziwe Piękno. Na kartach książki świadczą o tym najróżniejsi święci, między innymi Antoni Wielki, Pachomiusz, Bazyli Wielki, Melania, Jan Kasjan. 

W “Duchowości pustyni” Thomas Merton zaprasza czytelników w podróż na pustynię, śladami wczesnochrześcijańskich mnichów. Każdy z piętnastu wykładów pozwala na poznanie części historii pustynnej duchowości. Autor przedstawia nie tylko biografie żyjących w ten sposób, ale przybliża ich praktyki ascetyczne, zapoznaje z ich duchowymi przewodnikami i lekturami, które wpływały na kształtowanie ich życia. Można zastanawiać się, co wspólnego ma wczesne chrześcijaństwo i praktyki duchowe z tamtego czasu z tym, co dzieje się dzisiaj. Na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że są to dwie całkowicie różne rzeczywistości, jednak nie do końca jest to prawda. Od czasów, w których żyli mnisi z opowieści Mertona wiele się zmieniło, ale przy bliższym poznaniu okazuje się, że zasady, według których żyli, można zastosować również w codzienności współczesnego człowieka. Obecnie również istnieje potrzeba oderwania się od ziemi, pozbycia się pychy i poszybowania ku transcendencji. To właśnie to, co daleko i wysoko, nadaje sens codzienności. Najważniejsze to wpleść Bożą rzeczywistość w do bólu ludzką rutynę. 

Bardzo cennym dodatkiem jest część książki zawierająca propozycje pracy w grupie na podstawie tekstu. Chociaż życie na pustyni przeważnie wiąże się z oderwaniem od wspólnoty, jej wsparcie bywa nieocenione. Dzięki zadaniom przygotowanym dla czytelników zainteresowani zgłębianiem duchowości pustyni mogą w grupie przeanalizować poszczególne rozdziały książki i spróbować wprowadzić w życie mądrości pustynnych ojców i matek. 

Bóg przychodzi w lekkim powiewie, Bóg szepcze. Żeby Go usłyszeć, potrzeba ciszy, oderwania od codzienności. Pustynia w swojej surowości stwarza przestrzeń do najczulszego spotkania. Wystarczy tylko kilka kroków i wyczulony słuch. Tutaj zaczyna się fascynująca przygoda. 

Miej zawsze przed oczyma bojaźń Bożą i pamiętaj o Tym, który zabija i ożywia.

św. Antoni Wielki 

Autor: Thomas Merton; Wydawca: W drodze; Format: 13,5 x 21 cm; Oprawa: miękka; Liczba stron: 256; Rok wydania: 2022; ISBN: 9788379065271

O książce

Thomas Merton OCSO w piętnastu wykładach dla młodych mnichów z amerykańskiego opactwa Gethsemani udowadnia, że tradycja chrześcijańska zakorzeniona jest w duchowości pustyni. Poznając nauczanie Grzegorza z Nyssy, Jana Kasjana, Ewagriusza z Pontu czy Marii Egipcjanki, możemy nie tylko zrozumieć sposób ujmowania świata przez żyjących w odosobnieniu wczesnochrześcijańskich mnichów, lecz także uczyć się od nich życia i mądrości. Materiały dodatkowe zamieszczone na końcu książki, w tym pytania do refleksji i dyskusji, czynią tę książkę niezbędnym podręcznikiem dla każdego, kto pragnie się zmierzyć z chrześcijańską duchowością matek i ojców pustyni, którzy wybrali drogę do „czystości serca”. W Duchowości pustyni (tytuł oryginalny: A Course in Desert Spirituality. Fifteen Sessions with the Famous Trappist Monk) odkrywane są tajemnice, do których nie warto podchodzić spiesznie i powierzchownie. Jeśli czujemy, że nie jesteśmy jeszcze gotowi zastosować ich w naszym życiu – dajmy sobie przestrzeń, by lektura mogła przynieść pożądane owoce. Potrzeba bowiem zarówno czasu, jak i dużej otwartości.

„Mamy tu tajemnice, do których nie powinniśmy się spieszyć, jeśli jeszcze nie jesteśmy gotowi spotkać się z nimi w naszym życiu. Te wykłady nie mają być jedynie interesujące; one mają nas przemienić. Taki był zamysł Thomasa Mertona, kiedy wygłaszał je po raz pierwszy i bardzo wyraźnie dochodzi w nich do głosu jego umiłowanie duchowości pustyni i znaczenie takiego życia dla nas, ludzi współczesnych – napisał w przedmowie książki Jon M. Sweeney. I dodał: – Wciąż istnieje nadzieja i możliwość tego, że duchowość pustyni może nas uformować – nawet tych, którzy nie złożyli ślubów monastycznych albo zakonnych – na lepszych naśladowców Chrystusa”.

O autorze

Thomas Merton (1915–1968) – trapista, działacz na rzecz pokoju i obrońca praw człowieka, był jednym z najbardziej wpływowych pisarzy religijnych naszych czasów. Obdarzony wielkim talentem literackim sławę zyskał nie tylko dzięki pionierskim dziełom o duchowości kontemplacyjnej, próbom zrozumienia myśli Dalekiego Wschodu i zintegrowania jej z duchowością Zachodu, lecz także dzięki niezachwianej wierze w wartość chrześcijańskiej aktywności społecznej.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także