O tonie IV – Piotrkowskim [Vademecum diakona cz. 5]

O tym tonie Paweł Szaniecki OSB pisze w następujący sposób: „Warto przypomnieć, że do 1965 r. w Polsce praktykowało się śpiew Ewangelii (i Lekcji) w tonie miejscowym, który miał różne nazwy (piotrkowski, uroczysty itd.).

Praktykujący go kapłani tłumaczyli to upodobaniem wiernych w kościele. Wiadomo o pewnych pokrewieństwach tego śpiewania ze średniowiecznymi tonacjami diecezji kolońskiej, ale nikt dotąd nie zajął się historyczną stroną tego zagadnienia.”[1]
 

Dialog przed Ewangelią

Przed lekcją ewangelii w tonie IV stosuje się poniższy dialog:


 

Inicjum i mediacja

W tonie IV formuły inicjum i mediacji mają następującą budowę: opierają się one na trzech dźwiękach – la, si, do. Dźwięk la zaczyna frazę, dźwięk si jest dźwiękiem, na którym tekst lekcji jest recytowany, wreszcie dźwięk dozamyka formułę na ostatniej akcentowanej sylabie w zdaniu. Oto przykład inicjum i mediacji w tonie IV:


 

Cytowanie

Ton IV posiada oddzielną formułę cytowania wypowiedzi. Jest ona bardzo zbliżona do mediacji i różni się od niej jedynie ostatnim dźwiękiem si:


 

Terminacja

Formuła terminacji rozpoczyna się na sylabie poprzedzającej ostatnią akcentowaną sylabę w zdaniu. Wygląda ona następująco:


 

Pytanie

Zdania pytajne posiadają własną formułę. Pytanie, tak samo jak terminacja, zaczyna się na sylabie poprzedzającej ostatnią akcentowaną sylabę w zdaniu. Oto przykład dwuczęściowego zdania pytajnego:


 

Zakończenie

Formuła zakończenia Ewangelii ma swoją własną terminację. Rozpoczyna ją porrectus na dźwiękach si a si, później następuje recytacja na si, aby zaleźć swoje zwieńczenie poczynając od czwartej sylaby od końca zdania:


 

Dialog po Ewangelii

Po lekcji Ewangelii stosuje się następujący dialog:


 

Przykład Ewangelii

***

[1] Paweł Szaniecki, Służba Boża w dawnej Polsce, Tyniec 2020, s. 497.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Grzegorz Doniec OP

Grzegorz Doniec OP na Liturgia.pl

Współpracownik Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny. Dominikanin, muzyk-instrumentalista, pasjonat liturgii i muzyki liturgicznej. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu. Doktorant na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego św. Jana Pawła II. Koncertował m.in. z Orkiestrą Państwowej Filharmonii w Krakowie w kraju i za granicą. W Zakonie, jako wieloletni kantor, uczył śpiewu i był inicjatorem różnych inicjatyw muzycznych, związanych głównie z popularyzacją chorału gregoriańskiego. Swoją pracę magisterską z teologii poświęcił prezentacji muzyki liturgicznej w ujęciu Josepha Ratzingera - Benedykta XVI.