O tonie IV – Piotrkowskim [Vademecum diakona cz. 5]
O tym tonie Paweł Szaniecki OSB pisze w następujący sposób: „Warto przypomnieć, że do 1965 r. w Polsce praktykowało się śpiew Ewangelii (i Lekcji) w tonie miejscowym, który miał różne nazwy (piotrkowski, uroczysty itd.).
Praktykujący go kapłani tłumaczyli to upodobaniem wiernych w kościele. Wiadomo o pewnych pokrewieństwach tego śpiewania ze średniowiecznymi tonacjami diecezji kolońskiej, ale nikt dotąd nie zajął się historyczną stroną tego zagadnienia.”[1]
Dialog przed Ewangelią
Przed lekcją ewangelii w tonie IV stosuje się poniższy dialog:
Inicjum i mediacja
W tonie IV formuły inicjum i mediacji mają następującą budowę: opierają się one na trzech dźwiękach – la, si, do. Dźwięk la zaczyna frazę, dźwięk si jest dźwiękiem, na którym tekst lekcji jest recytowany, wreszcie dźwięk dozamyka formułę na ostatniej akcentowanej sylabie w zdaniu. Oto przykład inicjum i mediacji w tonie IV:
Cytowanie
Ton IV posiada oddzielną formułę cytowania wypowiedzi. Jest ona bardzo zbliżona do mediacji i różni się od niej jedynie ostatnim dźwiękiem si:
Terminacja
Formuła terminacji rozpoczyna się na sylabie poprzedzającej ostatnią akcentowaną sylabę w zdaniu. Wygląda ona następująco:
Pytanie
Zdania pytajne posiadają własną formułę. Pytanie, tak samo jak terminacja, zaczyna się na sylabie poprzedzającej ostatnią akcentowaną sylabę w zdaniu. Oto przykład dwuczęściowego zdania pytajnego:
Zakończenie
Formuła zakończenia Ewangelii ma swoją własną terminację. Rozpoczyna ją porrectus na dźwiękach si a si, później następuje recytacja na si, aby zaleźć swoje zwieńczenie poczynając od czwartej sylaby od końca zdania:
Dialog po Ewangelii
Po lekcji Ewangelii stosuje się następujący dialog:
Przykład Ewangelii
***
[1] Paweł Szaniecki, Służba Boża w dawnej Polsce, Tyniec 2020, s. 497.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
O tonie mozarabskim I [Vademecum diakona cz. 7]
Ton mozarabski I[1] jest rzadko spotykanym tonem w liturgii katolickiej. Pochodzi on z rytu mozarabskiego,... więcej
-
O tonie V [Vademecum diakona cz. 6]
Vademecum diakona to seria przygotowana przez o. Grzegorza Dońca OP dla serwisu Liturgia.pl. To zestaw praktycznych... więcej
-
O tonie C z Graduale Romanum [Vademecum diakona cz. 4]
Vademecum diakona to seria przygotowana przez o. Grzegorza Dońca OP dla serwisu Liturgia.pl. To zestaw praktycznych... więcej
Grzegorz Doniec OP
Współpracownik Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny. Dominikanin, muzyk-instrumentalista, pasjonat liturgii i muzyki liturgicznej. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu. Doktorant na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego św. Jana Pawła II. Koncertował m.in. z Orkiestrą Państwowej Filharmonii w Krakowie w kraju i za granicą. W Zakonie, jako wieloletni kantor, uczył śpiewu i był inicjatorem różnych inicjatyw muzycznych, związanych głównie z popularyzacją chorału gregoriańskiego. Swoją pracę magisterską z teologii poświęcił prezentacji muzyki liturgicznej w ujęciu Josepha Ratzingera - Benedykta XVI.