Liturgia w soczewce: XII Niedziela Zwykła, rok C (komentarz)

„Liturgia w soczewce” to nowa propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

KOLEKTA

Wszechmogący Boże, obdarz nas ustawiczną bojaźnią i miłością Twojego świętego imienia, † albowiem nigdy nie odmawiasz opieki * tym, których utwierdzasz w swojej miłości.

W modlitwie kolekty prosimy Boga o bojaźń i miłość Jego świętego imienia. Słowo bojaźń może nam się bardzo różnie kojarzyć, dlatego warto zobaczyć, co o niej mówi dzisiejsza Liturgia Słowa. I co ma wspólnego bojaźń z opieką?

TEKSTY LITURGII MSZY

I czytanie – Za 12, 10-11 (Będą patrzeć na tego, którego przebili)

To mówi Pan: Na dom Dawida i na mieszkańców Jeruzalem wyleję Ducha pobożności. Będą patrzeć na tego, którego przebili, i boleć będą nad nim, jak się boleje nad jedynakiem, i płakać będą nad nim, jak się płacze nad pierworodnym. W owym dniu będzie wielki płacz w Jeruzalem, podobny do płaczu w Hadad-Rimmon na równinie Megiddo.

Psalm responsoryjny – Ps 63, 2. 3-4. 5-6. 8-9

Ciebie, mój Boże, pragnie dusza moja

Oto wpatruję się w Ciebie w świątyni, *
by ujrzeć Twą potęgę i chwałę.
Twoja łaska jest cenniejsza od życia, *
więc sławić Cię będą moje wargi.

Bo stałeś się dla mnie pomocą *
i w cieniu Twych skrzydeł wołam radośnie.
Do Ciebie lgnie moja dusza, *
prawica Twoja mnie wspiera.

II czytanie – Ga 3, 26 – 29 (Wiara w Chrystusa znosi podziały między ludźmi)

Bracia: Wszyscy dzięki wierze jesteście synami Bożymi w Chrystusie Jezusie. Bo wy wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w Chrystusa. Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie. Jeżeli zaś należycie do Chrystusa, to jesteście też potomstwem Abrahama i zgodnie z obietnicą – dziedzicami.

Aklamacja przed Ewangelią – Łk 9, 23

Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie,
niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje.

Ewangelia – Łk 9, 18-24 (Wyznanie wiary w Chrystusa i zapowiedź męki)

Gdy Jezus modlił się na osobności, a byli z Nim uczniowie, zwrócił się do nich z zapytaniem: „Za kogo uważają Mnie tłumy?” Oni odpowiedzieli: „Za Jana Chrzciciela; inni za Eliasza; jeszcze inni mówią, że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał”. Zapytał ich: „A wy za kogo Mnie uważacie?” Piotr odpowiedział: „Za Mesjasza Bożego”. Wtedy surowo im przykazał i napominał ich, żeby nikomu o tym nie mówili. I dodał: „Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszych, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; będzie zabitą; a trzeciego dnia zmartwychwstanie”. Potem mówił do wszystkich: „Jeśli kto chce iść za Mną niech się zaprze samego siebie, niech co dnia weźmie swój krzyż i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa”.

Modlitwa nad darami

Miłosierny Boże, przyjmij Ofiarę uwielbienia i przebłagania † i spraw, abyśmy oczyszczeni jej mocą, * mogli Ci ofiarować naszą szczerą miłość.

Modlitwa po Komunii

Panie, nasz Boże, Ty nas posiliłeś Najświętszym Ciałem i Krwią Twojego Syna, † prosimy Cię, aby Ofiara, którą często składamy, * zapewniła nam zbawienie.

 KOMENTARZ

W dzisiejszym fragmencie Ewangelii Jezus pyta uczniów kim, według nich, jest. Kogo właściwie w Nim widzą. I Piotr dobrze rozpoznaje Jezusa jako Mesjasza. Ale jego wyobrażenie o Mesjaszu raczej rozmija się z prawdą o Jezusie, który zapowiada swoją mękę, śmierć i zmartwychwstanie.

Wielu ludzi mówi, że wierzy w Boga, ale pytanie brzmi, co ja rozumiem pod tym pojęciem? Jaki jest Bóg, w którego ja wierzę? Pytanie o mój obraz Boga jest jednym z podstawowych pytań w wierze. Żydzi oczekiwali na Mesjasza, modlili się o Jego przyjście, ale nie rozpoznali Go w Jezusie, bo inaczej sobie Go wyobrażali.

W kolekcie prosimy Boga o to, żeby obdarzył nas ustawiczną bojaźnią. Bojaźń Boża jest jednym z darów Ducha Świętego. Nie oznacza ona, że mamy się bać Boga. Jest raczej łaską poznania prawdy o Nim i o tym, jaki On jest. Pozwala nam rozpoznać Boga, jako kochającego Ojca, który troszczy się o nas, a siebie, jako Jego dziecko, które może czuć się bezpiecznie pod Jego opieką. Ten dar pomaga nam żyć łaską, którą otrzymaliśmy w momencie chrztu, i o której mówi św. Paweł w drugim czytaniu.

Jezus stawia nam dzisiaj trudne wymagania – mówi o tym, że musimy stracić swoje życie. To tracenie dla każdego może być czymś innym – wszystko zależy od tego, do czego zaprasza nas Bóg (ważne jest, żeby to rozeznawać, bo tylko życie stracone z powodu Jezusa, będzie zachowane). Czasami stracenie życia może się wydawać szaleństwem, ale jeżeli mamy prawdziwy obraz Boga – kochającego Ojca, i żyjemy darem bojaźni, to jesteśmy w stanie w to wejść, bo wiemy, że Ojciec nie pozwoli nam zginąć, ale przywróci nas do życia. Tak jak stało się to z Jezusem, który oddał swoje życie.

WSKAZÓWKI DO ROZWAŻANIA

– jaki jest Bóg, w którego wierzę? jakie uczucia się we mnie rodzą, kiedy o Nim myślę (miłość, pokój, czy raczej lęk, niepewność)?

– skąd czerpię poznanie Boga?

– czy nie tworzę sobie Boga „na swoją miarę”? czy nie mówię Bogu jaki powinien być?

– czy jestem człowiekiem żyjącym właściwie rozumianą bojaźnią Bożą?

– czym jest dla mnie tracenie życia? do czego zaprasza mnie Jezus?

MODLITWA PO MEDYTACJI

Oto wpatruję się w Ciebie w świątyni, *
by ujrzeć Twą potęgę i chwałę.
Twoja łaska jest cenniejsza od życia, *
więc sławić Cię będą moje wargi.

Będę Cię wielbił przez całe me życie *
i wzniosę ręce w imię Twoje.
Moja dusza syci się obficie, *
a usta Cię wielbią radosnymi wargami.

Bo stałeś się dla mnie pomocą *
i w cieniu Twych skrzydeł wołam radośnie.
Do Ciebie lgnie moja dusza, *
prawica Twoja mnie wspiera.

 

Opracowała s. Monika Guzek CHR


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także