Liturgia w soczewce: V Niedziela Zwykła, rok C (komentarz)

„Liturgia w soczewce” to nowa propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

KOLEKTA

Wszechmogący Boże, strzeż nieustannie swojej rodziny z ojcowską dobrocią, † a ponieważ całą nadzieję pokładamy w łasce niebieskiej, * otaczaj nas zawsze swoją opieką.

– Dzisiejsza kolekta pokazuje nam obraz Boga jako Ojca, który troszczy się o nas z dobrocią i opiekuje się nami jako swoją rodziną.

– Jest On blisko nas i zależy Mu na swoim Kościele, na każdym z nas, dlatego możemy się do Niego zwracać jako dzieci do Ojca w każdej chwili naszego życia.

TEKSTY LITURGII MSZY

I Czytanie – Iz 6, 1-2a. 3-8 (Powołanie proroka)

W roku śmierci króla Ozjasza ujrzałem Pana zasiadającego na wysokim i wyniosłym tronie, a tren Jego szaty wypełniał świątynię… I powiedziałem: «Biada mi! Jestem zgubiony! Wszak jestem mężem o nieczystych wargach i mieszkam pośród ludu o nieczystych wargach, a oczy moje oglądały Króla, Pana Zastępów!» Wówczas przyleciał do mnie jeden z serafinów, trzymając w ręce węgiel…  Dotknął nim ust moich i rzekł: «Oto dotknęło to twoich warg, twoja wina jest zmazana, zgładzony twój grzech». I usłyszałem głos Pana mówiącego: «Kogo mam posłać? Kto by Nam poszedł?» Odpowiedziałem: «Oto ja, poślij mnie!».

II Czytanie – 1 Kor 15, 1-11 (Świadectwo Pawła o zmartwychwstaniu Chrystusa)

Przekazałem wam na początku to, co przejąłem: że Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu… W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi… Jestem bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów i niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży. Lecz za łaską Boga jestem tym, czym jestem, a dana mi łaska Jego nie okazała się daremna; przeciwnie, pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną.

Ewangelia – Łk 5, 1-11 (Zostawili wszystko i poszli za Jezusem)

Pewnego razu – gdy tłum cisnął się do Jezusa, aby słuchać słowa Bożego… – zobaczył dwie łodzie stojące przy brzegu… Wszedłszy do jednej łodzi, która należała do Szymona, poprosił go, żeby nieco odbił od brzegu… Gdy przestał mówić, rzekł do Szymona: «Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!» A Szymon odpowiedział: «Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i nic nie ułowiliśmy. Lecz na Twoje słowo zarzucę sieci». Skoro to uczynili, zagarnęli tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać… Widząc to, Szymon Piotr przypadł Jezusowi do kolan i rzekł: «Wyjdź ode mnie, Panie, bo jestem człowiekiem grzesznym»… A Jezus rzekł do Szymona: «Nie bój się, odtąd ludzi będziesz łowił». I wciągnąwszy łodzie na ląd, zostawili wszystko i poszli za Nim.

Modlitwa nad darami

Panie, nasz Boże, Ty stworzyłeś chleb i wino, aby podtrzymywały nasze życie doczesne, * spraw, niech one staną się dla nas Sakramentem dającym życie wieczne.

KOMENTARZ

Wiemy, że Bóg jest Ojcem Chrystusa i Ojcem naszym, ale żeby żyć tą świadomością na co dzień, potrzebne jest doświadczenie spotkania z Nim, z Jego dobrocią. Czasami paradoksalnie najlepszą okazją, żeby zdać sobie z tego sprawę, może być doświadczenie własnej słabości i grzeszności, doświadczenie braku. W taki chwilach możemy odczuć łagodność Boga, który nie zraża się naszą ułomnością i powołuje nas do swojej służby pomimo tego (albo może właśnie ze względu na to?). Izajasz zostaję powołany na proroka po tym, gdy zobaczył chwałę Pana Zastępów i przeraził się własną nieczystością – właściwie sam się zgłasza, odpowiadając Bogu, który Go oczyścił i wezwał. Paweł, który wcześniej prześladował Kościół, nazywa sam siebie „płodem poronionym” i uważa się za niegodnego, by zwać się apostołem – a Pan wybiera go na Apostoła Narodów, który ma Jego imię zanieść do pogan. Szymon Piotr spotyka Mistrza po nieprzespanej nocy, słucha Jego słowa i widzi Jego moc. Prosi Jezusa, by odszedł od niego, bo czuje się niegodny, by być w Jego obecności, a Pan go powołuje do swojej służby i czyni go jednym – a następnie pierwszym – z Dwunastu.

Ludzie, którzy spotkali Jezusa „za dni Jego ciała”, za Jego ziemskiego życia, zobaczyli „Boga w ciele”. W ten sposób mogli oni oglądać Boga, a pozostać przy życiu – co wcześniej, dla ich praojców było nie do pomyślenia. To, co w Ojcu było niewidzialne, w Nim stało się widzialne. Jezusa ludzi mogli dotknąć, rozmawiać z Nim, zjeść z Nim posiłek, cisnąć się do niego w tłumie. Stał się On Bogiem z nami.

My poznajemy Go z kart Ewangelii i możemy Go spotkać w sakramentach. Od momentu chrztu zamieszkuje On przez Ducha Świętego wnętrze naszego serca. Każda spowiedź i przyjęcie Komunii świętej jest intymnym spotkaniem z Bogiem w Chrystusie, który nas oczyszcza, przygarnia i powołuje. Każda celebracja Eucharystii jest okazją, by przypomnieć sobie o tym, że Bóg jest Ojcem Jezusa Chrystusa i Ojcem naszym, który nas karmi, napełnia życiem i wzywa do tego, „byśmy szli i owoc przynosili i by trwał nasz owoc”.

WSKAZÓWKI DO ROZWAŻANIA

– Jak myślę o Bogu – czuję, że mu na mnie zależy? Mam świadomość tego, że On się o mnie troszczy? Że On chce, byśmy byli blisko Niego?

– Jak przeżywam własną słabość i doświadczenie braku? Przynoszę ją do Boga z nadzieją, że On mnie napełni swoją łaską, czy próbuję ją przed Nim ukryć? Potrafię się ucieszyć z doświadczenia własnej niemocy?

– Jak przeżywam swoje powołanie? Jestem w stanie uwierzyć, że On mnie wezwał? Jakie owoce Jego działania łaski widzę w swoim życiu i w życiu innych ludzi?

MODLITWA PO MEDYTACJI (Ps 138[137])

Będę Cię sławił, Panie, z całego serca,
bo usłyszałeś słowa ust moich.
I będę sławił Twe imię za łaskę i wierność Twoją,
bo ponad wszystko wywyższyłeś Twe imię i obietnicę.

Wysłuchałeś mnie, kiedy Cię wzywałem,
pomnożyłeś moc mojej duszy.
Wybawia mnie Twoja prawica.

Panie, Twa łaska trwa na wieki,
nie porzucaj dzieła rąk swoich.

Opr. Tereza Huspeková CHR


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także