Liturgia w soczewce: Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, rok C (komentarz)

„Liturgia w soczewce” to nowa propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

KOLEKTA

Boże, Ty w Najświętszym Sakramencie zostawiłeś nam pamiątkę swej męki, daj nam taką czcią otaczać święte tajemnice Ciała i Krwi Twojej, abyśmy nieustannie doznawali owoców Twego odkupienia. Który żyjesz i królujesz z Bogiem Ojcem w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków.

– Eucharystia jest pamiątką męki Chrystusa, spożywanym pokarmem duchowym, sakramentem jedności wszystkich wiernych z Chrystusem i między sobą, zapowiedzią udziału w życiu Bożym na uczcie wiecznej.

– Misterium Chrystusa celebrowane w liturgii ma znaleźć swoje wypełnienie w życiu wierzących. Celem Eucharystii jest „abyśmy stali się w Chrystusie żywą ofiarą ku Twojej chwale” (IV Modlitwa Eucharystyczna). Chrystus od poczęcia w łonie Maryi był darem złożonym na ołtarzu. Nasze ofiarowanie i przeznaczenie na to, by stać się ofiarą razem z Chrystusem dokonało się na chrzcie świętym. Przez całe życie każdy wierzący ma rozpoznawać w składanych na ołtarzu darach chleba i wina swoje własne powołanie i życie, aby przejść z Chrystusem własną drogę paschalną.

TEKSTY LITURGII MSZY

I czytanie – Rdz 14, 18-20 (Ofiara Melchizedeka)

Melchizedek, król Szalemu, wyniósł chleb i wino; a ponieważ był on kapłanem Boga Najwyższego, błogosławił Abrama, mówiąc: «Niech będzie błogosławiony Abram przez Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi! Niech będzie błogosławiony Bóg Najwyższy, który w twe ręce wydał twoich wrogów!» Abram dał mu dziesiątą część ze wszystkiego.

Psalm responsoryjny – Ps 110 (109), 1b-2. 3-4

Przy Tobie panowanie w dniu Twego triumfu, †

w blasku świętości, *

z łona jutrzenki zrodziłem Cię jak rosę».

Pan przysiągł i tego nie odwoła: *

«Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka».

II czytanie – 1 Kor 11, 23-26 (Eucharystia jest pamiątką śmierci Chrystusa)

Ja otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, której został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy, połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę!» Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Kielich ten jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę!» Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb i pijecie kielich, śmierć Pana głosicie, aż przyjdzie.

Śpiew przed Ewangelią – J 6, 51ab

Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.

Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.

Ewangelia – Łk 9, 11b-17 (Rozmnożenie chleba)

On rzekł do nich: «Wy dajcie im jeść!» Oni zaś powiedzieli: «Mamy tylko pięć chlebów i dwie ryby; chyba że pójdziemy i zakupimy żywności dla wszystkich tych ludzi». Było bowiem mężczyzn około pięciu tysięcy. Wtedy rzekł do swych uczniów: «Każcie im rozsiąść się gromadami, mniej więcej po pięćdziesięciu». Uczynili tak i porozsadzali wszystkich. A On wziął te pięć chlebów i dwie ryby, spojrzał w niebo i odmówiwszy nad nimi błogosławieństwo, połamał i dawał uczniom, by podawali tłumowi. Jedli i nasycili się wszyscy, a zebrano jeszcze z tego, co im zostało, dwanaście koszów ułomków.

Modlitwa nad darami

Panie, nasz Boże, udziel swojemu Kościołowi darów jedności i pokoju, które mistycznie wyrażają złożone dary.

Modlitwa po komunii

Panie Jezu, spraw, abyśmy w wieczności radowali się pełnym udziałem w życiu Bożym, który w doczesności zapowiada przyjmowanie najdroższego Ciała i Krwi Twojej.

 KOMENTARZ

Fragment Ewangelii opowiada o rozmnożeniu chleba i ryb. Jezus wykonuje te same gesty i mówi te same słowa, którymi później ustanowi Eucharystię. Najstarszy opis ustanowienia Eucharystii mamy w drugim czytaniu. Natomiast w pierwszym czytaniu słyszymy o tajemniczej postaci Melchizedeka – kapłana i króla Salemu, który na znak gościnności i przyjaźni ofiarował chleb i wino, i błogosławił Abrahama.

Podczas przygotowania darów w czasie Eucharystii kapłan wypowiada słowa: „Błogosławiony jesteś, Panie, Boże wszechświata, bo dzięki Twojej hojności otrzymaliśmy chleb, owoc ziemi i pracy rąk ludzkich”. W ofiarowanym chlebie zebrany jest cały ludzki trud, codzienna praca człowieka, który uprawia ziemię, sieje, zbiera ziarno i w końcu wyrabia chleb. Jednak chleb nie jest tylko naszym wyrobem. Jest owocem ziemi, a więc także darem. To, że ziemia wydaje owoce nie jest nasza zasługą, ale Stwórcy, który obdarza ją płodnością. Czasem mamy niewiele – „pięć chlebów i dwie ryby”, ale i tym „niewiele” Bóg jest w stanie się posłużyć, by czynić wielkie rzeczy. Nasze wysiłki oddane Bogu, złączone z Jego ofiarą będą wydawały dobre i zbawcze owoce.

Chleb także wskazuje na tajemnicę Męki. Ziarno, które musi obumrzeć, by wydać plon. Ziarno zmielone, wyrobione i pieczone, to znak paschalny – jedynie przez śmierć przychodzi zmartwychwstanie, rodzi się owoc i nowe życie. Gdy adorujemy konsekrowaną Hostię, naszego Pana Jezusa Chrystusa, przemawia do nas znak stworzenia i owoc ludzkiej pracy. Dotykamy także z wiarą Męki i Śmierci Jezusa oraz Jego Zmartwychwstania.

WSKAZÓWKI DO ROZWAŻANIA

– Czy wierzę, że konsekrowana Hostia to Jezus Chrystus?

– Czy oddaję Bogu codziennie każdy dzień, każdą pracę, relację z drugim człowiekiem? Czy łączę to z Jego ofiarę na krzyżu? Co zostawiam jeszcze dla siebie?

– Czy potrafię „tracić siebie”, walczyć z egoizmem?

– Czy pragnę „chleba życia”, by już się nasycić i nie łaknąć więcej?

MODLITWA PO MEDYTACJI

Chcę być Twoim ziarnem, abyś mnie starł,

Chcę być Twoim chlebem, abyś łamał mnie,

Chcę być winnym gronem, abyś mnie wytłoczył,

Chcę być Twą oliwką, abyś zmiażdżył mnie!

 

Im ja będę mniejszy, Ty będziesz większy

Taki mały będę kochał Ciebie!

Gdy ja będę niczym, Ty będziesz wszystkim

Chcę miłością stać się w Twoim sercu!

 

Odpocznij we mnie Umiłowany mój

Moja miłości, moje wszystko!

Odpocznij we mnie mój Ukochany

Wejdę w zmartwychwstanie nie spostrzegłszy śmierci

(tekst Marcin Gajda)

 

Opracowała s. Karolina Ostopinko CHR


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także