Liturgia w soczewce: Liturgia Męki Pańskiej, Wielki Piątek , rok C (komentarz)

  „Liturgia w soczewce” to nowa propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze głębiej przeżywać niedzielną Eucharystię. O tym czym są, oraz jak je wykorzystać, możecie przeczytać w naszym serwisie (tutaj).

KOLEKTA

Boże, Ty przez mękę Chrystusa, Twojego Syna a naszego Pana, zniweczyłeś śmierć, która wynikła z grzechu pierworodnego i jako dziedzictwo przeszła na wszystkie pokolenia, spraw, abyśmy wszczepieni w Chrystusa i uświęceni przez łaskę nosili w sobie podobieństwo do Niego, jak z konieczności natury nosiliśmy podobieństwo do Adama.

Kolekta pokazuje misję przyjścia Chrystusa – Wcielonego Syna Ojca. Każdy człowiek jest stworzony przez Boga na Jego „obraz i podobieństwo”. Po upadku pierwszych rodziców odziedziczyliśmy również po nich grzeszną naturę. Chrzest zmywa ten grzech, wszczepia w Chrystusa i zanurza w Jego śmierć i zmartwychwstanie; wprowadza nas w życie Boże, uzdalnia do życia łaską. Dzięki temu swoim życiu możemy być podobni, już nie do „starego” Adama, ale do Chrystusa. Możemy kształtować w sobie postawę Syna względem Ojca – postawę miłości, oddania i posłuszeństwa.

TEKSTY LITURGII MSZY

I czytanie – Iz 52, 13 – 53,12 (Przebity za nasze grzechy)

Oto się powiedzie mojemu słudze, wybije się, wywyższy i wyrośnie bardzo. Jak wielu osłupiało na jego widok, tak nieludzko został oszpecony jego wygląd i postać jego była niepodobna do ludzi, tak mnogie narody się zdumieją, królowie zamkną przed nim usta, bo ujrzą coś, czego im nigdy nie opowiadano, i pojmą coś niesłychanego. Któż uwierzy temu, cośmy słyszeli? na kim się ramię Pana objawiło?

Psalm responsoryjny – Ps 31 (30)

W ręce Twoje powierzam ducha mego: *

Ty mnie odkupisz, Panie, wierny Boże.

II czytanie – Hbr 4, 14-16; 5, 7-9 (Chrystus stał się sprawcą zbawienia dla wszystkich, którzy Go słuchają)

Chrystus bowiem z głośnym wołaniem i płaczem za dni ciała swego zanosił gorące prośby do Tego, który mógł Go wybawić od śmierci, i został wysłuchany dzięki swej uległości. A chociaż był Synem, nauczył się posłuszeństwa przez to, co wycierpiał. A gdy wszystko wykonał, stał się sprawcą zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy Go słuchają.

Śpiew przed Ewangelią – Flp 2, 8-9

Dla nas Chrystus stał się posłuszny aż do śmierci, a była to śmierć krzyżowa. Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i dał Mu imię, które jest ponad wszelkie imię

Ewangelia – J 18, 1-19. 42

A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, król żydowski. (…) A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn twój. Następnie rzekł do ucznia: Oto matka twoja. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie. Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: «Pragnę». Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: «Wykonało się!». I skłoniwszy głowę wyzionął ducha.

Modlitwa po komunii

Wszechmogący, wieczny Boże, Ty nam dałeś nowe życie przez błogosławioną śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa, zachowaj w nas dzieło swojego miłosierdzia i spraw, abyśmy przez udział w tym misterium żyli zawsze dla Ciebie.

KOMENTARZ

Wydarzenie śmierci Jezusa nie jest niszczycielskie, nie unicestwia na zawsze. Jego śmierć na krzyżu to wolny, świadomy i osobowy akt miłości. Największy akt miłości, jaki kiedykolwiek został zrealizowany. Akt ten nie jest skierowany w próżnię, ale jest aktem oddania się Chrystusa Ojcu. W tej śmierci Bóg Ojciec jest obecny, gdyż On jest adresatem owego oddania się. „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mego” (Łk 23, 46). Ojciec w akcie wzajemnej miłości przyjmuje oddanie się Syna. Śmierć Chrystusa na krzyżu to moment spotkania się dwóch szczytów miłości: miłości Syna, który Ojcu oddaje życie z miłości i miłości Ojca, który przyjmuje oddanie się Syna, przywracając Mu życie. Dlatego śmierć i zmartwychwstanie to dwa aspekty tej samej rzeczywistości. Obecna jest tu tajemnica życiodajnej miłości: „z tej śmierci życie tryska” (św. Wenancjusz Fortunat). Jest to tajemnica nowego życia dla całej ludzkości. Krzyż hańby staje się krzyżem zbawienia, krzyżem chwalebnym, drzewem życia. Krzyż jest objawieniem Boga, gdyż jest doskonałym objawieniem się Jego miłości agape, która daje wszystko co posiada, aż do wyniszczenia się i to nie tylko tym, którzy by na to zasługiwali, lecz i tym najbardziej niegodnym.

Eucharystia jest Paschą Kościoła, jako ofiara, w której Chrystus wprowadza ochrzczonych w nurt swojego oddania się Ojcu w miłości i posłuszeństwie. Zaprasza nas do składania ofiary nie tylko z tego, co posiadamy, ale przede wszystkim z tego, czym jesteśmy. W każdym z członków Ciała urzeczywistnia się jedna ofiara Głowy, gdyż całe Ciało musi przejść Jego śladem przez krzyż, aby osiągnąć Jego chwałę. Chociaż ofiara Chrystusa jest jedna i wystarczająca dla zbawienia świata, to jednak nie zwalnia nas ona z konieczności składania naszej ofiary, aż do chwili, w której Jego ofiara stanie się treścią całej naszej egzystencji. Tą treścią winno być skuteczne poddanie naszej woli – woli Ojca.

WSKAZÓWKI DO ROZWAŻANIA

– Czy jestem posłuszny woli Ojca? Czy przyjmuję Jego plan na moje życie?

– Co jest jeszcze takiego we mnie, że stawia opór?

– Jaka jest moja miłość do Boga? Czy przyjmuję Jego miłość?

– Czy krzyż, który dźwigam łączę z krzyżem Chrystusa? Czy jest to dla mnie rzeczywistość, gdzie doświadczam Bożej obecności?

MODLITWA PO MEDYTACJI

„Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mego”.

Oddaję Ci całe swoje życie – wszystko co mam i siebie samego.

Rozporządzaj mną jak chcesz, by mogła się objawiać Twoja święta wola.

Amen.

Opr. s. Karolina Ostopinko CHR

 


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także