Kraków: Koncert Flores Rosarum w niedzielę 14 sierpnia w kapitularzu krakowskich dominikanów
„Per crucem ad lucem” – pod takim tytułem już w najbliższą niedzielę, 14 sierpnia o godzinie 22:15 w kapitularzu klasztoru krakowskich dominikanów odbędzie się koncert zespołu Flores Rosarum. Współorganizatorem koncertu jest Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
W repertuarze znajdą się m.in. utwory z polskich źródeł rękopiśmiennych, monodycznych i polifonicznych. Niektóre z nich, wyciągnięte z archiwów Wawelu oraz Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza wybrzmią w Krakowie ponownie po wielu wiekach.
W czasie koncertu organizowanego w ramach Festivalu Cracovia Sacra 2022 wystąpią: Adrianna Bujak-Cyran, Maria Klich, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer. A także: Maria Klich – lira korbowa, Justyna Grabowska – wirginał/portatyw oraz Susi Ferfoglia – kierownik arystyczny projektu.
Zespół wokalny Flores Rosarum powstał z 2006 r. z umiłowania niezwykłego dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen. Założycielką zespołu jest Susi Ferfoglia – wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej AM i UP JPII w Krakowie i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej Im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów, oraz zajęcia z historii i praktyki chorału gregoriańskiego, jak również wykłady z zakresu pedagogiki kultury oraz historii kultury i cywilizacji. Zespół skupia śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi: Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak, Maria Klich, Katarzyna Śmiałkowska i Anita Pyrek.
Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny dąży do tego, by wszyscy mogli świadomie uczestniczyć w pięknej liturgii. Organizuje warsztaty, rekolekcje i katechezy, wydaje książki i nagrania oraz tworzy przedmioty, które podkreślają treść i godność celebracji liturgicznej, a także organizuje środowisko osób zaangażowanych w odnowę liturgii. Jest organizacją pożytku publicznego.
Program koncertu
Część I: Ecce lignum Crucis
Antiphona: Ecce lignum Crucis (X w.)
Fragmenty Ciemnych Jutrzni z Katedry Wawelskiej:
Lekcja II: Vere, vere hodierna dies AKKK Ms 241 z Nokturnu I z Wielkiej Soboty (XV w.)
Lira korbowa – improwizacja
Sequentia in Exaltatione s. Crucis (Archiwum kapitulne na Wawelu, Missale plenarium ms 3, XIV w.)
Ze zbiorów ss. Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza (XVII w.):
Synu Boży
O baranku niewinny
O Jezu jakoś ciężko skatowany
Portatyw – improwizacja
Cześć II: Deus, Deus meus
Tractus: Deus, Deus meus (X w.)
Ze zbiorów ss. Benedyktynek ze Staniątek i Sandomierza (XVII w.):
In passione Domini
Jezu mój
Któż mi doda gorzkich łez
Żałosna Matko
Wirginał i lira korbowa – improwizacja
Część III: Surrexit Christus spes mea
In Pascha: Laudes salvatori (Graduale z Wiślicy, XIV w.)
In ascensione sequentia: Rex omnipotens (St. Martial, X w., Missale plenarium AKKK ms 3, XIV w.)
Victimae paschali laudes (Graduał Jana Olbrachta z Katedry Wawelskiej, XVI w.)
Zobacz także
-
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku...
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują Adwentowe Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje,... więcej
-
Szczecin: Rusza kolejny rok Szkoły Liturgicznego Animatora...
Jesienią w Szczecinie ruszy kolejna edycja Szkoły Liturgicznego Animatora Muzycznego (SLAM) – inicjatywy powstałej w... więcej
-
Kraków: Dziedzictwo prawne i doktrynalne papieża Benedykta...
Koło Naukowe Prawa Kanonicznego TBSP UJ serdecznie zaprasza do udziału w konferencji naukowej „Dziedzictwo prawne... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej