Ile wigilii?

Ile wigilii? Czy da się zjeść więcej niż jedną dwunastodaniową kolację? Pewnie tak, jeśli rodzinne okoliczności tego wymagają, ale słowo „wigilia” w pierwszej kolejności określa nie tyle tradycyjną wieczerzę spożywaną 24 grudnia, ile raczej nocne czuwanie, modlitwę w nocy inspirowaną faktem takiej modlitwy w życiu Chrystusa, a także Jego przypowieścią o potrzebie czuwania (łac. vigilare).

Już w poł. II w. chrześcijanie praktykowali nocne oczekiwanie na Zmartwychwstałego Chrystusa, a w późniejszych wiekach idea ta rozwijała się m.in. przez praktykę czuwania przy grobach męczenników czy nocnych modlitw konsekrowanych dziewic i ascetów (np. w środowisku św. Hieronima).

Św. Augustyn jest twórcą określenia „matka wszystkich świętych wigilii”, którego używał w odniesieniu do liturgii nocy paschalnej. Inne uroczystości stopniowo również doczekały się swoich antycypowanych celebracji w wieczór bezpośrednio je poprzedzający: były to zwłaszcza dni udzielania chrztu, czyli Narodzenie Pańskie, Objawienie Pańskie i Pięćdziesiątnica. W końcu IV stulecia wigilie rozpowszechniły się w katedrach. Miały one za zadanie przygotowanie wiernych do konkretnego święta Pańskiego czy męczennika, były też wymierzone przeciw arianom, którzy negowali bóstwo Chrystusa. Dzień wigilii miał charakter pokutny, postny, a sama celebracja składała się najczęściej z psalmów, czytań biblijnych i modlitw. W IX w. Teodulf z Orleanu zachęcał: „niech każdy chrześcijanin gromadzi się z lampą w kościele w sobotę” – takie czuwanie miało pomóc w przeżywaniu każdej niedzieli w duchu Wielkiej Nocy.

A wieczerza wigilijna? Ten wyjątkowy polski zwyczaj bożonarodzeniowy nawiązuje do najlepszych chrześcijańskich intuicji teologicznych i warto tak właśnie ją celebrować, pamiętając, że nasza liturgia rodzinna, domowa jest przedłużeniem publicznej modlitwy Kościoła. Niech nocne, wigilijne czuwanie, zapalona świeca, chleb opłatka oraz wspólna lektura Słowa Bożego przy stole przygotuje nas i naszych bliskich na owocny udział w świątecznej Eucharystii.

Zobacz także

Łukasz Miśko OP

Łukasz Miśko OP na Liturgia.pl

Urodzony w Przemyślu, w Zakonie od roku 2000 - posługiwał jako kantor i dyrygent, brał także udział w kilku sesjach nagraniowych Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego. Po dwóch latach pracy w Jarosławiu, został skierowany do pracy w zespole duszpasterzy Columbia University w Nowym Jorku, a następnie Holy Family Cathedral w Anchorage, University of Washington Newman Center w Seattle oraz St. Catherine's Newman Center w Salt Lake City. Od 2019 roku jest prezesem Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny w Krakowie. Rozmiłowany w pielgrzymowaniu szlakiem św. Jakuba w Hiszpanii.