VIII tydzień per annum
Notatki nt. pochodzenia kolekty 8. niedzieli per annum z Mszału Pawła VI, stosowanej w dni powszednie tego tygodnia
Tekst: „Da nobis, quaesumus, Domine, ut et mundi cursus pacifico nobis tuo ordine dirigatur, et Ecclesia tua tranquilla devotione laetetur. Per Dominum”.
Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący Boże, spraw, niech pod Twoimi rządami dzieje świata toczą się w pokoju, a Twój Kościół niech bez przeszkód Tobie służy. Przez naszego Pana”.
Modlitwę opisałem już 8 lipca 2011 jako kolektę IV niedzieli po Pięćdziesiątnicy W Mszale Piusa V, powtarzam notkę z modyfikacjami:
Historia modlitwy. Modlitwa po raz pierwszy pojawia się w rzymskim Sakramentarzu Leoniańskim (= Sakramentarz z Werony, ok. 560/590 r.). Antoine Chavasse zaliczył formularz z tą kolektą do grupy modlitw skomponowanych przez papieża Wigiliusza (537-555) w czasie wojny gockiej. Wg jego rekonstrukcji, formularz ten został użyty w niedzielę 14 lutego 538 r. (była to Quinquagesima). Potem modlitwę tę stosuje papieski Sakramentarz Gregoriański (ok. 625/638 r.), w ogólnym zbiorze modlitw pod koniec księgi, nie przypisanych do konkretnych formularzy. Potem modlitwa jest stosowana jako kolekta formularza niedzieli po Pięćdziesiątnicy, zmienia się tylko numer niedzieli: w Sakramentarzu Gregoriańskim typu II (ok. 650/683 r.) jest to 5. niedziela, we Frankońskich Sakramentarzach Gelazjańskich (archetyp z Flavigny, ok. 760/770 r.) – 6. niedziela, w Suplemencie św. Benedykta z Aniane do Gregorianum papieskiego (ok. 810/815 r.) ponownie 5., tak samo jeszcze w „mieszanym” gregoriańskim Sakramentarzu z Fuldy (ok. 975 r.), zaś od rzymsko-benedyktyńskiego Sakramentarza z Subiaco (ok. 1075 r.) do Mszału z 1962 r. – 4. niedziela po Pięćdziesiątnicy.
W innych obrządkach. Modlitwę przyjął także obrządek ambrozjański. Mediolański Sakramentarz ze św. Symplicjana (ok. 900 r.) ma ją jako „oratio super sindonem” (w czasie ofertorium) w 5. Niedzielę po oktawie Pięćdziesiątnicy.
Notatki nt. pochodzenia kolekty 8. niedzieli per annum z Mszału Pawła VI, stosowanej w dni powszednie tego tygodnia
Tekst: „Da nobis, quaesumus, Domine, ut et mundi cursus pacifico nobis tuo ordine dirigatur, et Ecclesia tua tranquilla devotione laetetur. Per Dominum”.
Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący Boże, spraw, niech pod Twoimi rządami dzieje świata toczą się w pokoju, a Twój Kościół niech bez przeszkód Tobie służy. Przez naszego Pana”.
Modlitwę opisałem już 8 lipca 2011 jako kolektę IV niedzieli po Pięćdziesiątnicy W Mszale Piusa V, powtarzam notkę z modyfikacjami:
Historia modlitwy. Modlitwa po raz pierwszy pojawia się w rzymskim Sakramentarzu Leoniańskim (= Sakramentarz z Werony, ok. 560/590 r.). Antoine Chavasse zaliczył formularz z tą kolektą do grupy modlitw skomponowanych przez papieża Wigiliusza (537-555) w czasie wojny gockiej. Wg jego rekonstrukcji, formularz ten został użyty w niedzielę 14 lutego 538 r. (była to Quinquagesima). Potem modlitwę tę stosuje papieski Sakramentarz Gregoriański (ok. 625/638 r.), w ogólnym zbiorze modlitw pod koniec księgi, nie przypisanych do konkretnych formularzy. Potem modlitwa jest stosowana jako kolekta formularza niedzieli po Pięćdziesiątnicy, zmienia się tylko numer niedzieli: w Sakramentarzu Gregoriańskim typu II (ok. 650/683 r.) jest to 5. niedziela, we Frankońskich Sakramentarzach Gelazjańskich (archetyp z Flavigny, ok. 760/770 r.) – 6. niedziela, w Suplemencie św. Benedykta z Aniane do Gregorianum papieskiego (ok. 810/815 r.) ponownie 5., tak samo jeszcze w „mieszanym” gregoriańskim Sakramentarzu z Fuldy (ok. 975 r.), zaś od rzymsko-benedyktyńskiego Sakramentarza z Subiaco (ok. 1075 r.) do Mszału z 1962 r. – 4. niedziela po Pięćdziesiątnicy.
W innych obrządkach. Modlitwę przyjął także obrządek ambrozjański. Mediolański Sakramentarz ze św. Symplicjana (ok. 900 r.) ma ją jako „oratio super sindonem” (w czasie ofertorium) w 5. Niedzielę po oktawie Pięćdziesiątnicy.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: XXXI niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Listopadowy numer „W drodze”: Bierzcie i jedzcie
Najnowszy numer miesięcznika „W drodze”: o komunii, która ma nam dawać duchową siłę, o tym,... więcej
-
Liturgia w soczewce: XXX niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej
Maciej Zachara MIC
Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....