Uroczystość Wszystkich Świętych
Notatki nt. pochodzenia kolekty dzisiejszej uroczystości, identycznej w obu Mszałach.
Tekst: „Omnipotens sempiterne Deus, qui nos omnium Sanctorum tuorum merita sub una tribuisti celebritate venerari, quaesumus, ut desideratam nobis tuae propitiationis abundantiam, multiplicatis intercessoribus, largiaris. Per Dominum”.
Oficjalny polski przekład: „Wszechmogący, wieczny Boże, Ty pozwalasz nam w jednej uroczystości czcić zasługi Wszystkich Świętych, prosimy Cię, abyś dzięki wstawiennictwu tak wielu orędowników, hojnie udzielił nam upragnionego przebaczenia. Przez naszego Pana”.
Przekład z łac.-pol. Mszału z 1968 r. różni się tylko w nieistotnych szczegółach.
Historia modlitwy. Formularz Mszy o Wszystkich Świętych pojawia się po raz pierwszy w tzw. Sakramentarzu z Padwy w IX w. Sakramentarz z Padwy to bardzo cenny rękopis liturgiczny (Padwa, Biblioteka Kapitularna, ms. D 47; wydanie krytyczne: A. Catella, F. Dell’Oro, A. Martini (red.), Liber Sacramentorum Paduensis (Padova, Biblioteca Capitolare, cod. D 47), Rzym 2005), wykonany ok. 843/845 r. na dworze imperatora Lotara w Akwizgranie i zaraz potem wysłany do Italii pn., gdzie najprawdopodobniej służył na dworze Ludwika II, króla Italii. Sakramentarz z Padwy w swej zasadniczej części jest Sakramentarzem Gregoriańskim typu II (Rzym, ok. 650/683), ale uzupełnionym o dodatki różnego pochodzenia. Rękopis był dodatkowo uzupełniany w miejscu swego użytku. Formularz „O Wszystkich Świętych” został dopisany na samym początku księgi między 850 a 900 r. w Italii pn. Z powodu uszkodzenia manuskryptu niestety formularz dziś jest niekompletny i nie ma w nim kolekty. Ponieważ jednak pozostałe oracje (Secreta, Postcommunio) są identyczne jak w Mszale z 1962 r., można założyć, jak to się mówi, „z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością”, że miał on również tę samą kolektę.
Ostatecznym źródłem dla tej kolekty jest jedna z modlitw z Sakramentarza Leoniańskiego (Rzym, ok. 560/570 r.) na uroczystość apostołów Piotra i Pawła: tam gdzie w naszej kolekcie jest „sanctorum”, w oryginalnej modlitwie z Leonianum jest: „apostolorum” (plus jeszcze parę różnic redakcyjnych). Modlitwa ta była potem przejęta przez Sakramentarz Gelazjański (ok. 628/715 r.), a za nim przez Frankońskie Sakramentarze Gelazjańskie, np. przez Sakramentarz z Gellone (ok. 790/800 r.) jako modlitwa Nieszpór w święto Piotra i Pawła. Następnie została przeredagowana dla potrzeb nowego święta Wszystkich Świętych.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: XXXI niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Listopadowy numer „W drodze”: Bierzcie i jedzcie
Najnowszy numer miesięcznika „W drodze”: o komunii, która ma nam dawać duchową siłę, o tym,... więcej
-
Liturgia w soczewce: XXX niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej
Maciej Zachara MIC
Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....
Uroczystość Wszystkich Świętych
Festum omium sanctorum jest uroczystością ku czci wszystkich świętych, zarówno znanych, jak i nieznanych. Ponadto, jak w Decretale Si Dominum zapisał papież Urban IV (pontyfikat 1261-1264), dzień ten ma również wynagradzać za wszelkie zaniedbania popełnione przez wiernych w celebracji wspomnień świętych w ciągu całego roku. Oficjalnie, uroczystość została ustanowiona w X w., jednak ma ona o wiele dłuższą historię.
Festum omium sanctorum jest uroczystością ku czci wszystkich świętych, zarówno znanych, jak i nieznanych. Ponadto, jak w Decretale Si Dominum zapisał papież Urban IV (pontyfikat 1261-1264), dzień ten ma również wynagradzać za wszelkie zaniedbania popełnione przez wiernych w celebracji wspomnień świętych w ciągu całego roku. Oficjalnie, uroczystość została ustanowiona w X w., jednak ma ona o wiele dłuższą historię.
Zobacz także
-
Licheń: Warsztaty liturgiczne „Ars Celebrandi” już po raz jedenasty
Od czwartku 4 lipca 2024 w sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu... więcej
-
Licheń: Trwa 10. edycja warsztatów Ars Celebrandi...
W Licheniu rozpoczęła się jubileuszowa, 10. edycja warsztatów liturgicznych Ars Celebrandi. Ok. 200 osób –... więcej
-
Triduum.liturgia.pl – tegoroczny portal na Wielki Tydzień
W tym roku zapraszamy Was na naszą stronę poświęconą obchodom Świętego Triduum Paschalnego. Dzięki współpracy... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej