Propozycje doboru śpiewów na Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej
Uroczystość Ciała i Krwi Pańskiej jest czasem zatrzymania się nad tajemnicą Eucharystii. Jest czasem zmierzenia się z największą tajemnica wszechświata ukrytą pod postaciami chleba i wina i to właśnie w tym zatrzymaniu się, powinny nam pomóc teksty i śpiewy przewidziane na dzisiejsza liturgię. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę i dołożyć starań ażeby śpiewy przewidziane na ową uroczystość były proste a zarazem głębokie teologicznie, zarówno pod wglądem tekstu jak i muzyki.
Wejście: Przyjdźcie radośnie śpiewajmy hymn (m.: A. Gouzes OP, Niepojęta Trójco, s. 165 lub Wielki jest Pan (m.: A. Gouzes OP, Niepojęta Trójco, s. 152.
Śpiewy opiewają tajemnicę Bożej chwały i mocy ich dostojny i majestatyczny charakter wprowadza nas w tajemnicę uroczystości Ciał i Krwi Pańskiej
Aspersja: Converte nos(Taize, opr. D. Kusz OP, ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Pieśń o charakterze pokutnym nawiązuje do aktu skruchy.
Psalm: Psalm Rafał Wędzicki OP (ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego) lub Psalm „rectus” (ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Melodie tych psalmów prowadza do medytacji nad tajemnicą.
Alleluja: Jamneńskie lub De Hyacinte (ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Śpiew oparty jest na harmonii modalnej co nadaje mu uroczysty i podniosły charakter pasujący do śpiewu Sławcie usta, z kolei De Hyacinte jest radosnym śpiewem który równie dobrze podkreśla rangę uroczystości.
Przygotowanie darów: Sław języku Tajemnicę (mel. gregoriańska, ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego),lub Sławcie Usta Ciało Pana (m.: T. Karyłowski, opr. C. Paciorek) lub hymn gregoriański Pange lingua (ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Obydwie polskie pieśni są tłumaczeniem hymnu Pange lingua przypisywanego Św. Tomaszowi z Akwinu. Tradycja i liturgia łączą ów hymn-sekwencję łacińską z tą uroczystością dlatego wymagane jest ażeby pojawiła się ona podczas liturgii.
Komunia: Dzięki Ci Panie lub Duch i ogień [Panie nie jestem godzien] lub Zbliżam się w pokorze (m./opr. Paweł Bębenek, ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego), lub Hymn etiopski (muz. J. Gałuszka,Niepojęta Trójco, s. 168.
Wszystkie pieśni podkreślają świętość Eucharystii prowadzą do wewnętrznego spotkania z tą wielką tajemnicą.
Uwielbienie: O salutaris Hostia (m.: P. Bębenek, Msza o Miłosierdziu, s. 26).
Śpiew jest oparty o dwie ostatnie strofy hymnu Pange lingua i ma wielbiący charakter dobrze jest w jakimkolwiek opracowaniu zaśpiewać go na uwielbienie.
Wyjście: Wielkie są dzieła (m.: J. Sykulski, ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Pieśń wychwala potęgę i Baranka żyjącego na wieki Boga który przyszedł zbawiać swój lud.
Msza: , Missa Orientalis (m.: J. Sykulski, Niepojęta Trójco, s. 35), lub Missa Spei (ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Obydwie msze wprowadzają radosny nastrój przeżywania uroczystości.
Jakub Grzywa OP
Propozycja II
Wejście: Sławcie usta Ciało Pana (Siedl., opr. C. Paciorek, ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Śpiewy dzisiejszej uroczystości mają bez wyjątku charakter eucharystyczny. Podczas tej czwartkowej celebracji wracać będziemy do Tamtego Czwartku, do dnia, w którym Zbawiciel dał uczniom swoje Ciało i Krew. Dostojny hymn Pange lingua przenosi nas do wieczernika i piękny sposób opiewa wydarzenia ostatniej wieczerzy.
Ofiarowanie: Ps 34 (Skosztujcie i zobaczcie) (Siedl., opr. D. Kusz OP, ze zbiorów Ośrodka Liturgicznego)
Liturgię eucharystyczną rozpocząć można słyszalnym w refrenie pieśni nawoływaniem psalmisty. Słowa zwrotek opowiadają o opiece bożej i błogosławieństwie nad tymi, którzy trwają przy Panu.
Komunia: Hymn św. Tomasza z Akwinu (Zbliżam się) (Siedl., opr. P. Bębenek, Msza o Miłosierdziu, s. 22)Jest coś niezwykłego w hymnie Akwinaty. Prostymi słowy dotknięta jest tu rzeczywistość niewyrażalna. Strofy św. Tomasza nie roszczą sobie pretensji, by uchwycić słowem Tajemnicę Eucharystii – rozpoczynają one poszukiwania, które każdy śpiewający kontynuować może w swoim zakresie. Niech stanie się pieśnią uwielbienia Tego, co "jak pelikan krwią swą karmi lud".
Uwielbienie: O salutaris Hostia (m.: P. Bębenek, Msza o Miłosierdziu, s. 26)
Znów niezwykły hymn i znów św. Tomasz, wcale nie dlatego, że to serwis dominikański, ale z racji urzekającej wrażliwości tego teologa. Łaciński tekst dwóch krótkich strof proponujemy w muzycznej interpretacji Pawła Bębenka.
Wyjście: Psalm 116 (Czym się Panu odpłacę?) (m.: P. Bębenek, Msza o Miłosierdziu, s. 18)
Jakże można odpowiedzieć na tak wspaniałe dary Pana? Jak odwdzięczyć Mu się za największy dar, dar z samego Siebie? Wraz z psalmistą wołajmy do Niego słowami psalmu 116.
Michał Kłos
Propozycja III
Zobacz także
-
Nowy album muzyczny „Msza Różańcowa” od dziś...
Na październik – miesiąc różańcowy – Dominikański Ośrodek Liturgiczny przygotował nową kompozycję, zatytułowaną „Msza Różańcowa”.... więcej
-
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego: Pomoce liturgiczne
Każdy ceremoniarz doskonale wie, że przygotowanie celebracji wymaga czasu i zaangażowania. Dlatego dziś udostępniamy Wam... więcej
-
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego: Propozycje śpiewów na...
W wigilię Zesłania Ducha Świętego gromadzimy się w wieczerniku z Maryją i apostołami, żeby czekać... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej
Tomasz Dekert
Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.