Notatki sprzed dwunastu lat (I)

Kijów, 23 lipca 2002, okolice budynku Akademii Mohylańskiej Jesteśmy bardzo młodzi. Destrukcja kultury, wszystkie po kolei rewolucje i dekonstrukcje uczyniły nas młodszymi; w zasadzie jesteśmy raczkującymi dziećmi.

Oznacza to, że nie możemy stać prosto, nie potrafimy nie chwiać się. Brakuje nam odwiecznych prawideł, na których życie nasze wznosiłoby się do góry i utwierdzało. W tym sensie, prawosławna babuszka wykonująca bezbłędnie swój rytuał: pokłony, żegnanie się, przechodzenie od ikony do ikony, zapalanie świeczek – rytuał, który zapewne wyssała z mlekiem matki, a który dla nas jest nieprzenikniony – jest od nas starsza o wiele, wiele pokoleń. Tych, które myśmy zniszczyli, wierząc w moc wiecznej młodości i wiecznego rozpoczynania na nowo.

Sedno nie leży jednak w tym, aby wszystko zniszczyć i rozpocząć od nowa, ale aby nadać sens własnym początkom.

____________________________________

Tytułem wyjaśnienia: Jakiś czas temu grzebiąc w stertach papieru zalegających szuflady biurka znalazłem zeszyt, w którym 12 lat temu zapisywałem różne oderwane myśli. Nie ma tego dużo, większość nie nadaje się do wydobycia z przysłowiowej szuflady, ale niektóre wydają mi się aktualne, Stąd pomysł, aby je co jakiś czas udostępniać.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.