Missa in Basilica cracoviensi sancti Francisci
Wydawnictwo InAltum poleca śpiewnik Missa in Basilica cracoviensi sancti Francisci krakowskiego kompozytora Piotra Pałki. Utwór, poświęcony bazylice pw. św. Franciszka, powstał w 2005 roku na zamówienie krakowskich franciszkanów.
Opis publikacji:
Missa in Basilica cracoviensis sancti Francisci Piotra Pałki składa się z dziewięciu ogniw przeznaczonych na chór mieszany a cappella. W skład cyklu wchodzą: Kyrie, Gloria, Sanctus & Benedictus, Agnus Dei, a także elementy, które mogą służyć jako pieśni wykonywane podczas liturgii jak Introit (pieśń na wejście), Alleluja wraz z aklamacją, Offeretorium (pieśń na ofiarowanie) Magnificat (pieśń na uwielbienie lub komunię) oraz Benedicat (śpiew który można wykorzystać po błogosławieństwie końcowym).
W tym rozbudowanym cyklu mszalnym kompozytor prezentuje nam zdecydowanie nowe oblicze. Jego poszukiwania skupiają się wyraźnie na trzynastowiecznym śpiewie menzuralnym. Kompozytor chętnie posługuje się trójgłosem, harmonią nawiązującą do skal modalnych i współbrzmieniami kwartowo-kwintowym, co nadaje całemu cyklowi jednolite, surowe brzmienie. Kompozytor dołącza jeszcze do powyższych elementów odważny i właściwy sobie język współczesnej harmoniki. Harmonicznym „podpisem” kompozytora swą częste alteracje akordów, które w połączeniu z kwartowo-kwintowym burdonem tworzą szorstkie współbrzmienie trytonu, aby potem na nowo powrócić do przypominających modalne współbrzmienia kwint i kwart czystych (Kyrie, Alleluja, Agnus Dei). By jeszcze bardziej zintegrować cykl kompozytor wprowadza melodykę właściwą trzynastowiecznym włoskim pieśniom ludowym (Introit, Gloria, Sanctus) oraz pieśniom pielgrzymów (Offertorium), a także stylizację melodyczną przypominającą monodię chorałową (Kyrie, Alleluja, Agnus Dei). Cechą integrującą utwór jest także wprowadzanie kontrastów brzmieniowych. Kompozytor prezentuje jakiś motyw w surowym trójgłosowym opracowaniu, by zaraz potem pokazać go w kunsztownym opracowaniu czterogłosowym… (z recenzji br. Jakuba Grzywy OP)
Śpiewnik stanowi pierwszą cześć serii wydawniczej pt. Śpiewajcie Panu Pieśń Nową. W kolejnych tomach znajdą się śpiewy liturgiczne przeznaczone na różne okresy roku liturgicznego. W przygotowaniu są już kolędy i pastorałki.
Zapraszamy do zakupu śpiewnika w specjalnej, polsko-angielskiej, limitowanej serii przygotowanej w związku z jubileuszem 800-lecia franciszkanów w Polsce. Do śpiewnika jest dołączona płyta CD z nagraniem utworu w wykonaniu chóru Voce Angeli.
Strona chóru Voce Angeli: www.voceangeli.pl
Strona wydawnictwa: www.inaltum.com.pl
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: XXXI niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Listopadowy numer „W drodze”: Bierzcie i jedzcie
Najnowszy numer miesięcznika „W drodze”: o komunii, która ma nam dawać duchową siłę, o tym,... więcej
-
Liturgia w soczewce: XXX niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej
Piotr Pałka
Dyrygent, kompozytor, śpiewak. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1993 komponuje i opracowuje utwory chóralne, które można usłyszeć w kościołach Krakowa i innych miast w Polsce. Od 1998 prowadzi ożywioną działalność artystyczną w Krakowie. Jego zainteresowanie muzyką wokalną przyczyniło się do założenia w 1999 roku mieszanego chóru „Voce Angeli”, działającego przy bazylice oo. Franciszkanów w Krakowie, którego obecnie jest dyrygentem. Prowadzi zajęcia w sekcjach podczas Warsztatów Muzyki Niezwykłej (2014, 2015 r.).