Kolekty z Mszału Pawła VI – uzupełnienie
Parę lat temu prowadziłem cykl wpisów nt. źródeł niedzielnych i świątecznych kolekt z Mszałów Pawła VI i Piusa V. Tutaj chcę uzupełnić dwa wpisy z tamtego cyklu. V niedziela wielkanocna Pisałem o tej kolekcie we wpisie 6 maja 2012 r., tam też jest podany jej tekst. W zbiorze Corpus Orationum (red. E. Moeller - I. M. Clement, CCL 160A, Turnhout 1992, s. 314) jest podobna modlitwa (pod numerem 637), która z całą pewnością posłużyła jako źródło (jedno ze źródeł?) modlitwy aktualnej: "Clementiam tuam supplices exoramus, omnipotens Deus, ut populum tuum quem sacro baptismate renovare dignatus es, per haec paschalia munera ad aeternae vitae gaudia pervenire concedas. Per Dominum". Roboczy polski przekład: "Pokornie błagamy łaskawość Twoją, wszechmogący Boże, abyś pozwolił swemu ludowi, który zechciałeś odnowić przez święty chrzest, przejść dzięki tym darom paschalnym do radości wiecznego życia. Przez naszego Pana". Pochodzenie: Jest to modlitwa ambrozjańska, poświadczona m.in. w Sakramentarzu z Bergamo (IX w., nr 571) i w Sakramentarzu z Biasca (X w., nr 535) jako modlitwa nad darami Mszy za neofitów odprawianej w poniedziałek w Oktawie Wielkanocy. XVI niedziela per annum Pisałem o tej kolekcie we wpisie 22 lipca 2011 r., czyli prawie na samym początku cyklu, tam też jest tekst modlitwy. Nic nie byłem w stanie napisać o pochodzeniu tej modlitwy. Znalazłem ją w Dodatku do Corpus Orationum (red. Moeller - Clement, CCL 160J, Turnhout 1999, s. 29) pod numerem 6824. Jest to ambrozjańska modlitwa figurująca w Sakramentarzu z Bergamo (719) i Sakramentarzu z Biasca (688) w zbiorze modlitw stosowanych w dni Litanii Większej (25 kwietnia) lub litanii mniejszych (przed Wniebowstąpieniem). Jeden wariant: tam gdzie aktualna modlitwa ma: "spe, fide et caritate ferventes", pierwotna modlitwa ma: "spei, fideique et caritatis amore ferventes".
Parę lat temu prowadziłem cykl wpisów nt. źródeł niedzielnych i świątecznych kolekt z Mszałów Pawła VI i Piusa V. Tutaj chcę uzupełnić dwa wpisy z tamtego cyklu.
V niedziela wielkanocna
Pisałem o tej kolekcie we wpisie 6 maja 2012 r., tam też jest podany jej tekst. W zbiorze Corpus Orationum (red. E. Moeller – I. M. Clement, CCL 160A, Turnhout 1992, s. 314) jest podobna modlitwa (pod numerem 637), która z całą pewnością posłużyła jako źródło (jedno ze źródeł?) modlitwy aktualnej:
„Clementiam tuam supplices exoramus, omnipotens Deus, ut populum tuum quem sacro baptismate renovare dignatus es, per haec paschalia munera ad aeternae vitae gaudia pervenire concedas. Per Dominum”.
Roboczy polski przekład:
„Pokornie błagamy łaskawość Twoją, wszechmogący Boże, abyś pozwolił swemu ludowi, który zechciałeś odnowić przez święty chrzest, przejść dzięki tym darom paschalnym do radości wiecznego życia. Przez naszego Pana”.
Pochodzenie:
Jest to modlitwa ambrozjańska, poświadczona m.in. w Sakramentarzu z Bergamo (IX w., nr 571) i w Sakramentarzu z Biasca (X w., nr 535) jako modlitwa nad darami Mszy za neofitów odprawianej w poniedziałek w Oktawie Wielkanocy.
XVI niedziela per annum
Pisałem o tej kolekcie we wpisie 22 lipca 2011 r., czyli prawie na samym początku cyklu, tam też jest tekst modlitwy. Nic nie byłem w stanie napisać o pochodzeniu tej modlitwy. Znalazłem ją w Dodatku do Corpus Orationum (red. Moeller – Clement, CCL 160J, Turnhout 1999, s. 29) pod numerem 6824. Jest to ambrozjańska modlitwa figurująca w Sakramentarzu z Bergamo (719) i Sakramentarzu z Biasca (688) w zbiorze modlitw stosowanych w dni Litanii Większej (25 kwietnia) lub litanii mniejszych (przed Wniebowstąpieniem).
Jeden wariant: tam gdzie aktualna modlitwa ma: „spe, fide et caritate ferventes„, pierwotna modlitwa ma: „spei, fideique et caritatis amore ferventes„.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Wielkopostne postanowienie na przyszły rok
Złożenie publicznie na piśmie takiej deklaracji pomoże mi dotrzymać słowa i nie zapomnieć. Dawno, dawno... więcej
-
Czy msza może być nieważna?
Pytanie o ważność mszy świętej może pojawić się w życiu katolika, pragnącego świadomie przeżywać liturgię.... więcej
-
„Modlitwy Kościoła” – słowo od autora
Tekst, który poniżej zamieszczam, powstał na zamówienie redaktorów biuletynu Prowincji Polskiej Zgromadzenia Księży Marianów „Immaculata”... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej
Maciej Zachara MIC
Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....