Artyści upiększają sanktuarium maryjne w Chinach

Dwóch artystów, z których jeden czerpie natchnienie z malarstwa chińskiego, a drugi z mistrzów włoskiego Renesansu, pracują nad upiększeniem największego sanktuarium maryjnego w Chinach. Sanktuarium położone jest w Fuzhou, w prowincji Fujian w północno-wschodnich Chinach. Każdego roku odwiedza je kilkadziesiąt tysięcy pielgrzymów.

73-letni Jiang Xi, urodzony w Fuzhou malarz, którego freski i obrazy już zdobią sanktuarium "Rosa Mystica" oraz Dom Pielgrzyma w tej miejscowości powiedział, że "będąc katolikiem i słysząc o odbudowie maryjnej świątyni, do której przybywają tysiące pielgrzymów, postanowił poświęcić jej swój talent." Jego dzieła, oparte na tradycyjnym malarstwie chińskim dotyczą m.in. tematu "gołębia unoszącego się nad rzekami i dolinami" – symbolu Ducha Świętego.

Rzeźbiarz i malarz Zheng Qingming czerpie inspiracje z dzieł włoskich mistrzów Renesansu: Leonarda da Vinci oraz Michała Anioła. Wykonana przez niego płaskorzeźba, tuż przy ołtarzu, a także obraz przy kościelnym wejściu w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej opierają się na arcydziele "Ostatnia Wieczerza" Leonarda da Vinci.

Artysta jest także autorem ponad 100 innych rzeźb położonych na zewnątrz kościoła i związanych m.in. z Drogą Krzyżową i modlitwą różańcową. W swoich dziełach dokonuje pewnych zmian w stosunku do włoskich oryginałów. I tak np. w chińskiej figurze Piety opartej na arcydziele Michała Anioła, ciało Jezusa spoczywa na lewym ramieniu jego Matki, a nie jak w pierwowzorze na prawym. "W ten sposób chciałem wyraźniej ukazać twarz Jezusa" – tłumaczy Zheng Qingming.

Odbudowywane od 1993 r., a otwarte w maju 2001 r. sanktuarium maryjne w Fuzhou, w południowo-wschodnich Chinach odwiedza, co roku kilkadziesiąt tysięcy pątników, zwłaszcza z Szanghaju.

inf. KAI

 

Zobacz także