Teologia dziecięca – odsłona VI

Półtora tygodnia temu można było kupić "Gościa Niedzielnego" z insertem w postaci płyty z pieśniami pasyjnymi w wykonaniu Antoniny Krzysztoń. Choć zatem gorącym czytelnikiem "Gościa" nie jestem, numer kupiłem. Okazało się, że w środku jest nie tylko płyta, ale też maleńka książeczka z "Drogą krzyżową" dla dzieci. I tym sposobem, wstyd się przyznać ale bez mojej świadomej intencji, czytam dzieciom "Drogę krzyżową".

Wczoraj wieczorem w czasie tego czytania (któregoś z kolei), Marianka zapytała mnie dlaczego Pan Jezus na obrazku ma nad głową światełko (chodziło oczywiście o nimb/aureolę). No więc zacząłem jej tłumaczyć, że w ten sposób przedstawia się Pana Jezusa i świętych (swoją drogą, o ile bardziej klasyczna ikonografia inaczej przedstawia aureolę Chrystusa i świętych, to tu pomiędzy aureolą Pana a aureolą Maryi nie ma żadnej różnicy), że jest to znak Bóstwa/świętości etc. (o perską chvarenah nie zahaczyłem). Ona mnie pyta, czy oni [żołnierze, tłum, etc.] to światełko widzieli. Cóż, odpowiedź jest oczywista: nie widzieli. I równie oczywiste jest dalsze dziecięce pytanie: dlaczego?

Tu powinienem zamieścić plik audio z jakimś bulgotem/odgłosami konwulsji, wskazującymi na intensywność procesów myślowych, mających doprowadzić do udzielenia odpowiedzi…

Ale (na szczęście) odpowiedzi udzieliła sobie sama:

"Już wiem, Pan Jezus nie chciał ich przestraszyć".

Chyba trudno o lepszą.

"Tajemnica chrześcijańskiej wolności jest tajemnicą Golgoty, tajemnicą ukrzyżowania. Prawda krzyża nikogo nie zniewala, nikogo nie przymusza. Można ją jedynie w sposób wolny osądzić i przyjąć. Ukrzyżowany nie zszedł z krzyża jak tego żądali od niego i żądają do naszych czasów niewierzący, ponieważ pragnął wolnej miłości, nie zaś uniżonych zachwytów niewolnika, stojącego przed potęgą, która przeraziła go raz na zawsze."
(M. Bierdiajew, Mirosoziercanije Dostojewskiego, Paris 1968, s. 205 [tłum. J. Grzech])


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Tomasz Dekert

Tomasz Dekert na Liturgia.pl

Urodzony w 1979 r., doktor religioznawstwa UJ, wykładowca w Instytucie Kulturoznawstwa Akademii Ignatianum w Krakowie. Główne zainteresowania: literatura judaizmu intertestamentalnego, historia i teologia wczesnego chrześcijaństwa, chrześcijańska literatura apokryficzna, antropologia kulturowa (a zwłaszcza możliwości jej zastosowania do poprzednio wymienionych dziedzin), języki starożytne. Autor książki „Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama” (WAM, Kraków 2007) i artykułów m.in. w „Teofilu”, „Studia Laurentiana” i „Studia Religiologica”. Mąż, ojciec czterech córek i dwóch synów.