Nieszpory Tatrzańskie w zakopiańskim kościele św. Krzyża
W sobotni wieczór w kościele Świętego Krzyża w Zakopanem odbyły się w „Nieszpory Tatrzańskie”. U stóp Tatr grała Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod dyrekcją Agnieszki Kreiner, śpiewała Anna Chowaniec-Rybka, a poezję recytował Franciszek Bachleda-Księdzularz.
Zeszłoroczne Nieszpory Tatrzańskie, które zorganizowano z okazji 103. rocznicy poświęcenia krzyża na Giewoncie, zgromadziły w kościele św. Krzyża ponad 600 słuchaczy, którzy w skupieniu wysłuchali pięknej muzyki polskich kompozytorów, dla których natchnieniem stały się Tatry i muzyka Górali oraz Psalmów Dawidowych tłumaczonych na gwarę góralską. I tym razem nie zabrakło publiczności, która wypełniła kościół niemal całkowicie.
W czasie koncertu Tatrzańskiej Orkiestrze Klimatycznej towarzyszył chór dziewczęcy „Turliki” pod dyrekcją Ewy Sterczyńskiej, znany ze śpiewu dla Ojca Świętego pod zakopiańską skocznią w 1997 roku, oraz Tatrzański Chór Kameralny – powstały wiosną bieżącego roku zakopiański chór pod dyrekcją Mirosławy Lubowicz, dla którego występ w czasie „Nieszporów” był estradowym debiutem.
Podczas koncertu tłumnie przybyli mieszkańcy Podhala, turyści i specjalnie na tę okazję przybyli melomani mogli usłyszeć utwory Karola Szymanowskiego (m.in. Chorał z Veni creator, Spraw niech płaczę z Tobą razem z oratorium Stabat Mater oraz fragmenty baletu Harnasie), Gabriela Faure (Sanctus Mesie Agnus Dei z Messe basse), Tadeusza Maklakiewicza (Baranku Boży z Mszy Góralskiej) i innych wykonawców.
Koncert uświetniła swoim śpiewem Hanna Chowaniec-Rybka, coraz bardziej znana pieśniarka i piosenkarka folkowa. Śpiewała ona między innymi pieśni Wacława Geigera, sławną piosenkę "Hej, Krywaniu"; nie zabrakło też znanej pieśni oazowej "Cichy zapada zmrok".
Utwory muzyczne przeplatane były recytacją poezji w wykonaniu Franciszka Bachledy-Księdzularza, podhalańskiego poety, tancerza i aktora; autora przekładu „Psałterza Dawidowego” na gwarę góralską. Prezentowane utwory były często jego autorstwa lub tłumaczenia.
Po koncercie nie było końca oklaskom i pozytywnym wypowiedziom, które można podsumować opinią: „połączenie góralskiej gwary, orkiestry i dwóch chórów – dające wprost porywający muzyczny efekt”. Nie obyło się bez kilkukrotnego bisu; tym razem wraz z artystami zaśpiewała publiczność.
inf. wł.
Zobacz także
-
Proste polskie propria – 26. niedziela zwykła
Dzielimy się z Wami kolejnym projektem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego: Proste polskie propria to szansa na... więcej
-
Święto stworzenia? Moim zdaniem ono już jest...
Ostatnio znów czytałem o inicjatywach na rzecz wprowadzenia do kalendarza liturgicznego święta stworzenia. To byłby... więcej
-
Liturgia w soczewce: XXV niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
28 wrz
Gidle: Wrześniowe warsztaty pieśni maryjnych Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej
W sobotę 28 września 2024 ojcowie dominikanie organizują jednodniowe warsztaty… więcej
-
8 paź
Kraków: Ad fontes cathedralis cracoviensis – konferencja 8-9 października 2024
Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej zaprasza do udziału w… więcej
-
28 wrz
Kraków: Dziedzictwo prawne i doktrynalne papieża Benedykta XVI – we wrześniu konferencja
Koło Naukowe Prawa Kanonicznego TBSP UJ serdecznie zaprasza do udziału… więcej