Postscriptum do rekolekcji „Mysterium Fascinans”
To będzie trochę powtórka, odesłanie do wpisu z 30 czerwca, ale chcę to zrobić w kontekście ubiegłotygodniowych rekolekcji "Mysterium Fascinans", na których z powodu przekroczenia limitu czasu musiałem uciąć jeden wątek. A miałem tam powiedzieć to, co zawarłem w tamtym wpisie z końca czerwca.
Na MF 2024 miałem dwa wystąpienia. Najpierw o Sakramentarzu Tynieckim, potem o modlitwach prezydencjalnych, czyli o kolektach, modlitwach nad darami i modlitwach po Komunii w trzech aspektach: historia, teologia i praktyka, czyli jak się nimi modlić.
Planowałem na zakończenie drugiego wystąpienia dodać jeszcze jeden wątek jako postscriptum, ale z konieczności musiałem już je opuścić. A chciałem tam wyrazić życzenie, żeby wygłaszane modlitwy mszalne oddziaływały na naszą liturgiczną praktykę. I dalej chciałem zacytować dwie modlitwy po Komunii, z 5. i 12. niedzieli okresu zwykłego. Są to modlitwy, które zakładają, że wszyscy obecni przyjęli Komunię świętą pod obiema postaciami. Co więcej, oracja z 5. niedzieli zakłada, że wszyscy przyjęli drugą postać pijąc Krew Pańską z kielicha.
O tym pisałem we wpisie z 30 czerwca, który linkuję poniżej. Kto nie przeczytał, gorąco zachęcam:
O prawdę modlitw liturgicznych – Liturgia.pl
Impulsem do zamieszczenia tego „przypomnieniowego” wpisu była rozmowa z kimś sprzed paru dni. Ktoś podzielił się ze mną lekturą wypowiedzi prof. Marcina Majewskiego na łamach „Tygodnika powszechnego” na temat Komunii pod obiema postaciami. Bardzo ceniony przeze mnie Pan Profesor wyraził żal, że w praktyce liturgicznej Komunia jest w zasadzie tylko pod jedną postacią. Ja sam nie czytałem tego tekstu, tutaj powtarzam tylko to co usłyszałem. W każdym razie taka wypowiedź to miód na serce i to zachęciło mnie, by zamieścić niniejsze postscriptum.
***
A poza tym uważam, że Sakramentarz Tyniecki powinien być wydany.
Ceterum censeo Sacramentarium Tinecense edendum esse.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
O prawdę modlitw liturgicznych
Dopiero co zakończyliśmy 12. tydzień okresu zwykłego. Pozwalam sobie na małą refleksję na kanwie zapisanej... więcej
-
Komunia na rękę w tradycji Kościoła
Sporo ostatnio zamieszania wokół Eucharystii. W czasie pandemii dyskusje wyłącznie się nasiliły. To szansa, aby ją... więcej
-
Kordoba: Biskup pozwolił na wydawanie wiernym konsekrowanych...
Ordynariusz hiszpańskiej Kordoby biskup Demetrio Fernandez zezwolił księżom swojej diecezji na wydawanie konsekrowanych hostii rodzinom... więcej
-
28 wrz
Gidle: Wrześniowe warsztaty pieśni maryjnych Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej
W sobotę 28 września 2024 ojcowie dominikanie organizują jednodniowe warsztaty… więcej
-
8 paź
Kraków: Ad fontes cathedralis cracoviensis – konferencja 8-9 października 2024
Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej zaprasza do udziału w… więcej
-
28 wrz
Kraków: Dziedzictwo prawne i doktrynalne papieża Benedykta XVI – we wrześniu konferencja
Koło Naukowe Prawa Kanonicznego TBSP UJ serdecznie zaprasza do udziału… więcej
Maciej Zachara MIC
Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....