Mój blogowy ewangeliczny „country piknik”
Wpis w klimacie wakacyjnym. O swoim upodobaniu do muzyki country od lat szkolnych już tu kiedyś pisałem, przy okazji śmierci wielkiego Merle Haggarda w 2016 r. Pod koniec lipca zawsze przypada Piknik Country w Mrągowie, pomyślałem więc sobie, że zrobię i ja mały "country piknik" u siebie na blogu i zaprezentuję kilka utworów odsłaniających głęboko chrześcijańską stronę tej muzyki.
Zapraszam na 10 wybranych utworów, w większości z nagrań live, do każdego z nich pozwalam sobie zrobić krótki wstęp, przybliżając wykonawcę i autora oraz sam utwór. Całość zajmuje nie więcej niż 45 minut. Zapraszam więc do posłuchania, w całości lub na raty.
- Na początek „The River of Jordan”, piosenka gospel o chrzcie, nagranie pochodzi z programu Country Family Reunion, cyklicznego kameralnego spotkania muzyków country. Jest tu o chrzcie Jezusa, o Naamanie Syryjczyku i o tym że my nie musimy wyruszać w daleką podróż, możemy odnaleźć Jordan we własnym kościele. Nie wiem kto jest autorem (w sieci są co do tego sprzeczne informacje). Śpiewa i gra na mandolinie Sierra Hull, towarzyszą jej Ricky Skaggs (gitara i vocal) i jego żona Sharon White (vocal). Sierra Hull to młoda (ur. 1991) niezwykle utalentowana muzyk i wokalistka, Skaggs to jeden z gigantów bluegrassu a White wraz z siostrami i sędziwym już ojcem współtworzy rodzinny zespół gospelowo-bluegrassowy The Whites.
- „Little Mountain Church House”, czyli „Górski kościółek”. Piosenka utrzymana w klimacie łagodnego bluegrassu (bluegrass to mój ulubiony podgatunek muzyki country) z tej samej edycji Country Family Reunion. Śpiewa Carl Jackson, współautor piosenki (drugim współautorem jest nieżyjący już od dawna Jim Rushing), towarzyszą mu Doyle Lawson (mandolina, vocal) i Paul Brewster (vocal). Autor wspomina kościółek swego dzieciństwa który dla niego stał się kamieniem węgielnym, bo to w nim usłyszał Słowo, na którym mógł oprzeć swoje życie. Ta piosenka przypomina mi dwa bardzo dla mnie ważne nieduże kościoły „na górce”: mój parafialny kościół na warszawskim Marymoncie oraz kościół św. Doroty w Licheniu, w którym w sierpniu 1984 r. usłyszałem na Mszy Ewangelię (Mt 19, 27-30), która była decydująca dla odczytania mego powołania. Do tej piosenki mam więc stosunek bardzo osobisty.
- „The Angels Rejoiced Last Night” czyli „Aniołowie rozradowali się wczoraj wieczorem”. Autorami są bracia Charlie i Ira Louvin, którzy w latach 1940-1963 tworzyli country’owy duet The Louvin Brothers. Historia nawrócenia ojca rodziny, karciarza i utracjusza, opowiedziana z punktu widzenia jego dzieci. Dom był dotąd bardzo smutny i pełen cierpienia („A house, not a home was a picture Satan painted for little sweet sister and me”), tata nigdy się nie modlił a w niedziele uciekał na karty i nie chodził do domu Bożego. Po nagłej śmierci ich mamy to on musi teraz wziąć odpowiedzialność za dom i za dalsze ich wychowanie. I oto wczoraj wieczorem po raz pierwszy padł na kolana, ze łzami błagając Boga o pomoc, a w niebie mama wraz z aniołami rozradowała się na ten widok. Śpiewa duet The Church Sisters, czyli siostry bliźniaczki Savannah i Sarah Church (ur. 1995), nagranie z którejś edycji Country Family Reunion kilka lat temu.
The Church Sisters The Angels Rejoiced Last Night – YouTube
- Raz jeszcze utalentowane siostry Church, tym razem w nagraniu studyjnym. „Near the Cross” czyli „Przy Krzyżu” – amerykański hymn pasyjny z 1869 r., który skomponowała Frances J. Crosby (1820-1915), autorka mnóstwa pieśni religijnych i patriotycznych.
- Absolutna klasyka bluegrassu. „Daniel Prayed” – piosenka inspirowana postacią biblijnego Daniela, który całą ufność złożył w Bogu i każdego dnia modlił się do Niego rano, w południe i wieczorem. Śpiewa piosenkarka country Patty Loveless, której towarzyszą Ricky Skaggs (mandolina, vocal) i Carmella Ramsey (vocal). Autorem jest Ralph Stanley (1927-2016), który ze swym bratem Carterem (1926-1966) tworzył słynny duet bluegrassowy The Stanley Brothers.
- Kolejny utwór wprost inspirowany Biblią, ale w zupełnie innym stylu. Buddy Greene, muzyk śpiewający gospel, country i bluegrass, przepięknie wykonuje hymn „Shall We Gather at the River?” czyli „Czy zbierzemy się nad rzeką?” Eschatologiczny hymn z 1864 r., inspirowany apokaliptycznym obrazem rzeki wypływającej od tronu Boga (Ap 22, 1-2). Greene’mu towarzyszy Jeff Taylor (akordeon, flet) i niewidomy od urodzenia pianista Gordon Mote, również znany wykonawca muzyki chrześcijańskiej. Chórki w refrenie robią siostry Sonya i Becky Isaacs z gospelowo-country’owej grupy The Isaacs, nie licząc spontanicznie włączającej się publiczności. Autorem hymnu jest Robert Lowry (1826-1899), amerykański profesor literatury, kompozytor i kaznodzieja baptystyczny. Nagranie pochodzi z tzw. Gaither Homecoming, czyli z jednego z muzycznych spotkań chrześcijańskich w stylu country, które regularnie organizuje Bill Gaither (ur. 1936), muzyk country, autor i kompozytor – wraz z żoną Glorią skomponował ponad 700 utworów gospel – oraz impresario. Zacni małżonkowie Gaither widoczni na nagraniu kilkakrotnie, najwyraźniej w 1:23 i 2:26 min. filmiku. Przy chrześcijańskiej muzyce country pominięcie imprezy u Gaitherów byłoby po prostu niewybaczalne!
- Jeszcze jedno nagranie z któregoś z wcześniejszych spotkań Gaither Homecoming. Znów wracamy do klasyki bluegrassu: „I’m ready to go” – „Jestem gotów do drogi”. Tekst jest klasycznie ewangelizujący – głosi Jezusa jako Zbawiciela i wzywa do nawrócenia. Śpiewa Ricky Skaggs z zespołem Kentucky Thunder. Nie jestem pewien kto jest autorem, bo w sieci dane są sprzeczne. Na niektórych stronach jako autor jest wskazywany sam „ojciec” bluegrassu Bill Monroe (1911-1996) i to brzmi wiarygodnie.
- Ponownie Ricky Skaggs & Kentucky Thunder podczas tej samej sesji Gaither Homecoming w kolejnym ewangelizującym utworze, ale w spokojniejszym klimacie. „Are You Afraid to Die?” – „Czy boisz się umrzeć?” Refleksyjna piosenka braci Charlie i Ira Louvin, zbudowana głównie w formie pytań o gotowość stanięcia wobec śmierci i wobec Chrystusa, mającego przyjść jak złodziej w nocy, trzeba więc wzywać Go póki jest blisko. Może jeszcze parę zdań o samych braciach Louvin (Louvin to zresztą pseudonim, naprawdę nazywali się Loudermilk). Młodszy Charlie (1927-2011) był stateczny i zrównoważony, a starszy Ira (1924-1965; prawdziwe imię to Lonnie) był awanturnikiem, co rusz ulegającym różnym szaleństwom (pijaństwo, burdy, nietrwałe związki z kobietami). W 1963 r. mieli już dość współpracy i rozwiązali swój duet, a dwa lata później Ira zginął w wypadku. Wiele lat później Charlie mówił w wywiadzie, że drży o wieczne zbawienie brata, ale cały czas ma nadzieję, że Ira w ostatniej chwili żałował za grzechy. Tak więc postać ojca z ich piosenki „The Angels Rejoiced Last Night” to trochę portret samego Ira.
- Pomału kończąc, jeszcze raz Sierra Hull, w utworze gospel „Trust and Obey”, czyli „Ufaj i bądź posłuszny”. Utwór skomponował w 1887 r. John H. Sammis (1846-1919), amerykański duchowny prezbiteriański i kompozytor. Nagranie studyjne, z pierwszej płyty Sierry Hull „Secrets” (2008). Sierra Hull miała wtedy 17 lat. Słowa refrenu: „Ufaj i bądź posłuszny, bo nie ma innej drogi aby być szczęśliwym w Jezusie, jak tylko ufać i być posłusznym”. Mała ciekawostka: Sierra zapytana przy okazji promocji tej płyty co by chciała robić za 10 lat, odpowiedziała: „Być chrześcijanką i grać bluegrass”. Popieram w obu kwestiach!
I jako bonus coś bardzo szczególnego: „Deck of Cards” – „Talia kart”. Tym razem nie piosenka a krótkie opowiadanie z podkładem muzycznym. Opowiadanie ułożył krótko po II wojnie światowej T. Texas Tyler (1916-1972), a spopularyzował znany aktor i muzyk country Tex Ritter (1905-1974). Opowieść o talii kart, która młodemu żołnierzowi posłużyła w kościele za modlitewnik. Otrzymawszy ostrą reprymendę od sierżanta za profanowanie świątyni rozkładaniem kart i zagrożony za to sądem wojskowym, żołnierz wyjaśnia że intencje jego są czyste a talia zastępuje mu modlitewnik. Każda z kart przywodzi mu na myśl sprawy Boże lub postacie czy zdarzenia z Biblii. Nagranie nie będzie w standardowej wersji Texa Rittera (można ją łatwo sobie znaleźć na YT) a… w przekładzie czeskim! Myślę więc, że słowa żołnierza tłumaczącego co dla niego znaczy każda z kart będą wystarczająco zrozumiałe. Nagranie z 1967 r. w klubie studenckim w Pradze. Występuje country’owy zespół czeski Rangers (parę lat później władze komunistyczne wymusiły zmianę nazwy zespołu na Plavci i pod tą nazwą zespół wystąpił na Pikniku Country w Mrągowie w 1983 r.). Opowiadanie recytuje konferansjer koncertu i współpracownik zespołu Miroslav Černý (przypuszczam że to on jest także autorem przekładu). Warto popatrzeć na zaintrygowane i zasłuchane twarze młodej praskiej publiczności, ten utwór staje się tu formą ewangelizacji przez muzykę w czasie chwilowej odwilży za komuny. Uwaga techniczna: filmik obejmuje całość występu Rangersów, a „Deck of Cards” (czyli „Baliček karet”) zaczyna się od 17:30 min. filmku i trwa ok. 4 i pół minuty.
To na razie tyle. Chrześcijańskich piosenek w stylu country jest po prostu mnóstwo i pewnie raz na jakiś czas będę robił taki mały „country piknik”, prezentując kolejne z nich.
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Mój VII blogowy Ewangeliczny Country Piknik (cz....
Witam serdecznie na drugiej części mojego Ewangelicznego Country Pikniku. Pierwszą część pikniku rozpoczęła debiutująca u... więcej
-
Mój VII blogowy Ewangeliczny Country Piknik (cz....
W lipcowym nastroju wakacyjnym czas na kolejną edycję mojego blogowego Ewangelicznego Country Pikniku. Jak zawsze... więcej
-
Po śladach gwoździ – „By The Mark”
W niedzielę oktawy Wielkanocy św. Tomasz Apostoł na ogół musi wysłuchiwać mnóstwa połajanek ze strony... więcej
Maciej Zachara MIC
Urodzony w 1966 r. w Warszawie. Marianin. Rocznik święceń 1992. Absolwent Papieskiego Instytutu Liturgicznego na rzymskim "Anselmianum". W latach 2000-2010 wykładał liturgikę w WSD Księży Marianów w Lublinie, gdzie pełnił również posługę ojca duchownego (2005-2017). W latach 2010-2017 wykładał teologię liturgii w Kolegium OO. Dominikanów w Krakowie. Obecnie pracuje duszpastersko w parafii Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Bazylianówka w Lublinie. Ponadto jest prezbiterem wspólnoty neokatechumenalnej na lubelskiej Poczekajce, a także odprawia Mszę św. w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w rektoralnym kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Staszica w Lublinie....