100=280

O tym, co łączy czeskiego organistę, francuskich hugenotów, niemieckiego kantora, duńską pisarkę, amerykańskich farmerów oraz królową Anglii

Mieliśmy dziś dzień skupienia czy raczej dzień wspólnoty. Był czas na wymianę zdań po lekturze ważnych punktów z akt ostatniej kapituły generalnej. Były wspomnienia z wakacji. Obiad – dzieło jednego z dwóch neoprezbiterów, o. Pio. Był różaniec i oczywiście msza święta. Zgodnie z tutejszym zwyczajem wieczorna msza w sobotę jest odprawiana z formularza sobotniego. Po nieszporach, jak w każdą sobotę, oprócz procesyjnych antyfon, także śpiewana po łacinie litania loretańska oraz śpiew Inviolata.

Kiedy staliśmy przed mszą w zakrystii, od razu rozpoznałem, na jaką melodię gra preludium nasz organista i jaka to pieśń będzie za chwilę śpiewana. O tej melodii pisałem tu swego czasu. Ku wielkiej mojej uciesze, pieśń znana jako Old Hundred (w czeskim śpiewniku na stronie 280), została wykorzystana jako tzw. pieśń mszalna, a więc śpiewana jako introit, offertorium, communio i na zakończenie. Tutaj często w ten właśnie sposób używa się pieśni, przy czym wiele z nich ma w śpiewniku wyraźnie oznaczane, które zwrotki są śpiewane w którym momencie mszy św. Zdarza się zresztą, że zwrotka zawierająca słowo alleluja albo specjalna pieśń z tym słowem jest stosowana jako śpiew przed Ewangelią. Wracając do dzisiejszej pieśni, radością było nie tylko samo obcowanie z tą piękną i starą melodią. Były dwa dodatkowe powody do szczęścia: wspaniałe preludia, interludia i postludia pana Chaloupskiego (na komunię, pomiędzy zwrotkami, zabrzmiało coś w rodzaju fugowanych preludiów chorałowych), oraz tekst czeskiej pieśni, będący rozważaniem Mt 7, 7-14. To ostatnie przywiodło mi na myśl ulubioną pieśń wspólnoty opisanej (i pokazanej) w Uczcie Babette, bo i tam była mowa o tym, że Bóg daje swoim dzieciom dobre dary. Takim darem był dla mnie ten dzisiejszy dzień, a w nim wspaniała pieśń.


Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Zobacz także

Błażej Matusiak OP

Błażej Matusiak OP na Liturgia.pl

Urodzony w 1970 r., dominikanin, filolog klasyczny, teolog, doktor muzykologii, duszpasterz, katecheta, recenzent muzyczny, eseista i tłumacz, mieszka w czeskiej Pradze, gdzie opiekuje się polską parafią. Publikacje: Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki (Kraków 2003); recenzje płytowe w Canorze, cykl audycji „Musica in Ecclesia” w Radiu Józef.