07.02.2011, O Mszy świętej
Bardzo często, przy różnych okazjach, ludzie mówią, że nie uczęszczają na niedzielną Mszę świętą. Nie czują potrzeby, itd. Wynika to pewnie z niezrozumienia liturgii.
Męczennicy przyłapani w Domus Ecclesiae na modlitwie w IV wieku w Północnej Afryce, na terenach dzisiejszej Tunezji, wyznali, że bez niedzielnego świętowania, bez Eucharystii, bez tego, co należy do Pana - nie mogą żyć.
Jan Paweł II w Ecclesia de Eucharistia napisał: "Zaiste, Eucharystia jest bramą nieba, ktora otwiera się na ziemi. Jest promieniem chwały niebieskiego Jeruzalem, który przenika cienie naszej historii i rzuca światlo na drogi naszego życia" (EE 19).
A może do tego jeszcze trochę teologii prawosławnej, która wskazuje na anabatyczny (unoszący) charakter liturgii. Podczas Mszy świetej jesteśmy niejako uniesieni do nieba i tam z Kościołem zbawionych celebrujemy liturgię. Dlatego zapewne te chóry anielskie w teksach liturgicznych, modlitwa za zmarłych. I bardziej rozumie się przy tej okazji tajemnicę świetych obcowania.
No i List do Hebrajczyków też o Mszy świętej: "Przystąpiliście do góry Syjon, do miasta Boga żyjącego, Jeruzalem niebieskiego, do niezliczonej liczby aniołów, na uroczyste zebranie, do Kościoła pierworodnych, ktorzy są zapisani w niebiosach, do Boga, który sądzi wszystkich, do duchów sprawiedliwych, które już doszły do celu, do Pośrednika Nowego Testamentu - Jezusa, do pokropienia krwią, ktora przemawia mocniej, niź krew Abla" (Hbr 12, 22-24).
Eucharystia to niebo na ziemi. Jak więc chrześcijanin - wierny Chrystusowi, należący do Chrystusa, pragnący nieba - nie ma potrzeby uczestniczyć w niedzielnej Mszy świętej?
Bardzo często, przy różnych okazjach, ludzie mówią, że nie uczęszczają na niedzielną Mszę świętą. Nie czują potrzeby, itd. Wynika to pewnie z niezrozumienia liturgii.
Męczennicy przyłapani w Domus Ecclesiae na modlitwie w IV wieku w Północnej Afryce, na terenach dzisiejszej Tunezji, wyznali, że bez niedzielnego świętowania, bez Eucharystii, bez tego, co należy do Pana – nie mogą żyć.
Jan Paweł II w Ecclesia de Eucharistia napisał: "Zaiste, Eucharystia jest bramą nieba, ktora otwiera się na ziemi. Jest promieniem chwały niebieskiego Jeruzalem, który przenika cienie naszej historii i rzuca światlo na drogi naszego życia" (EE 19).
A może do tego jeszcze trochę teologii prawosławnej, która wskazuje na anabatyczny (unoszący) charakter liturgii. Podczas Mszy świetej jesteśmy niejako uniesieni do nieba i tam z Kościołem zbawionych celebrujemy liturgię. Dlatego zapewne te chóry anielskie w teksach liturgicznych, modlitwa za zmarłych. I bardziej rozumie się przy tej okazji tajemnicę świetych obcowania.
No i List do Hebrajczyków też o Mszy świętej: "Przystąpiliście do góry Syjon, do miasta Boga żyjącego, Jeruzalem niebieskiego, do niezliczonej liczby aniołów, na uroczyste zebranie, do Kościoła pierworodnych, ktorzy są zapisani w niebiosach, do Boga, który sądzi wszystkich, do duchów sprawiedliwych, które już doszły do celu, do Pośrednika Nowego Testamentu – Jezusa, do pokropienia krwią, ktora przemawia mocniej, niź krew Abla" (Hbr 12, 22-24).
Eucharystia to niebo na ziemi. Jak więc chrześcijanin – wierny Chrystusowi, należący do Chrystusa, pragnący nieba – nie ma potrzeby uczestniczyć w niedzielnej Mszy świętej?
Wpisy blogowe i komentarze użytkowników wyrażają osobiste poglądy autorów. Ich opinii nie należy utożsamiać z poglądami redakcji serwisu Liturgia.pl ani Wydawcy serwisu, Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Zobacz także
-
Liturgia w soczewce: XXXI niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
Listopadowy numer „W drodze”: Bierzcie i jedzcie
Najnowszy numer miesięcznika „W drodze”: o komunii, która ma nam dawać duchową siłę, o tym,... więcej
-
Liturgia w soczewce: XXX niedziela zwykła, rok...
„Liturgia w soczewce” to propozycja komentarzy do tekstów liturgii niedzielnej Mszy świętej, byśmy mogli jeszcze... więcej
-
29 lis
Wrocław: Warsztaty Muzyczno-Liturgiczne + Rekolekcje na początku Adwentu
Dominikanie we Wrocławiu i Schola OP po raz kolejny organizują… więcej
Ks. Marcin Kołodziej
Urodzony 24 lipca 1981 roku, święcenia prezbiteratu przyjął 20 maja 2006 roku w Archikatedrze Wrocławskiej. Magisterium z teologii w zakresie liturgiki zdobył w 2005 na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Na tej uczelni w 2009 roku obronił licencjat, a w 2012 roku doktorat z teologii w zakresie prawa kanonicznego. Specjalizuje się w prawie liturgicznym. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Teologicznego w Krakowie. Należy do Rady kapłańskiej Archidiecezji Wrocławskiej oraz jest sekretarzem Komisji ds. liturgii Archidiecezji Wrocławskiej.